Thought leadership is een vorm van contentmarketing, waarbij je gebruik maakt van het talent, de ervaring en de passie binnen je bedrijf. Je wilt je onderscheiden in een wereld die steeds meer gelijkvormig wordt. We leven immers in een tijdperk waarin iedereen goede producten heeft. En de klant gaat zelf op zoek naar informatie in plaats van te luisteren naar advertentieboodschappen. Want de gemiddelde consument luistert namelijk niet meer naar een merk dat zich de hemel in prijst. Dat moeten anderen doen. Zo groeit de behoefte aan originele visies.
Ook voor kleinere merken en organisaties is thought leadership bereikbaar. Het belangrijkste is dat je een helder, relevant en geloofwaardig verhaal hebt dat aansluit op de behoefte van je doelgroep. Die betekenisvolle content deel je vervolgens op de kanalen waar je doelgroep zit.
Een voordeel van thought leadership is dat je al heel vroeg in de customer journey deel wordt van het gesprek. Zo leert de doelgroep je kennen. Ook biedt het je nieuwe kansen om de waarde van je merk te onderscheiden en sterkere relaties met klanten te stimuleren. Het kan je ook helpen bij het ontwikkelen van sterkere, meer impactvolle partnerschappen met andere functionele teams in je organisatie.
Stap 1: Identificeer je kracht
Wat heeft je organisatie in huis om thought leadership te bereiken? Onderzoek wat er in de branche gebeurt en wat je concurrenten doen. Gebruik data om inzicht te krijgen in wie wat zegt, waarom en hoe. Zet dat af tegen je eigen communicatie.
Stap 2: Onderzoek welke thema’s bij je klanten leven
Breng vragen van je doelgroep in kaart en prioriteer ze. Dit doe je met een doelgroepanalyse. Gebruik externe data over zoekgedrag naar specifieke onderwerpen die aansluiten bij jouw organisatie en producten of diensten.
Bedenk of je organisatie een innovatief perspectief op de thema’s heeft en voldoende kennis en expertise in huis heeft. Ook is het belangrijk te bedenken of je organisatie beschikt over de juiste middelen om dit perspectief serieus in te bedden in de bedrijfsstrategie en uitvoering ervan.
Stap 3: Formuleer een vernieuwende visie
De vernieuwende visie is de kern van de thought leadership-strategie. Het is cruciaal dat deze visie goed geformuleerd wordt en consistent wordt uitgedragen door de organisatie. Hiermee gaat de organisatie de visie als het ware ‘ademen’.
Stap 4: Deel je kennis
Het delen van kennis is cruciaal voor een thought leadership-strategie. Zorg dat deze kennis diep inhoudelijk is. De kennis in de organisatie ligt bij inhoudelijk experts. Niet alle experts zijn gewend om kennis te delen én ze moeten er tijd voor krijgen. De kennis die je deelt is direct gelinkt aan de vernieuwende visie van je organisatie. Dit doe je op allerlei manieren: via artikelen, blogs, vlogs, webinars, video’s, case studies en checklists.
Heb je niet alle kennis zelf in huis? Investeer dan in onderzoek of schakel externe experts in, dit verhoogt je geloofwaardigheid.
Stap 5: Start een community
Start een community rondom het thought leadership-thema. Op dit platform speel je zelf een centrale, faciliterende rol. Het ultieme resultaat is dat de mensen die participeren in dit netwerk jouw bedrijf gaan associëren met het thema. Schakel hiervoor externe experts zoals opinieleiders, vakgenoten, branchespecialisten en professoren in.
Stap 6: Actie
Deel niet alleen je kennis, maar onderneem continu actie op het thema. Deel de resultaten die je hebt bereikt, betrek je organisatie erbij, daag je collega’s uit een bijdrage te leveren. Blijf je continu ontwikkelen en investeer hier tijd en geld in.