Loyaliteitsprogramma’s zijn een bijzonder geschikte manier om de loyaliteit van je klanten te versterken. Een goed opgezet loyaliteitsprogramma kan een extra bijdrage leveren aan de binding van klanten en de merkbeleving van je organisatie nog beter uitdragen.
Want de afgelopen jaren is duidelijk geworden dat klantentrouw nooit meer hetzelfde zal zijn. De maatschappelijke, technische en economische ontwikkelingen leiden er toe dat klanten steeds meer hun bestedingen doen bij aanbieders die op het juiste moment op de juiste manier, de juiste boodschap brengen. Daarom geven wij als redactie van Bijgespijkerd 4 tips hoe je een succesvol loyaliteitsprogramma kunt opzetten.
1. Laat de voortgang zien
Een klant neemt deel aan een loyaliteitsprogramma omdat hij een bepaald doel heeft. Je verhoogt de betrokkenheid door hem dat doel te laten aangeven en regelmatig te communiceren hoever hij daar nog van is verwijderd. Zo weet de klant precies waar hij staat, maar de beheerder van het loyaliteitsprogramma ook. Een automatisch verzonden berichtje met een aanbieding of herinnering kan net dat zetje geven om de klant te helpen zijn doel te bereiken, waardoor tegelijkertijd de conversie wordt verhoogd.
2. Pas personalisatie toe
Je wilt als merk een vegetariër die al jaren klant bij je is geen kortingsbon voor kip aanbieden. Je weet op basis van de transactiedata dat diegene nog nooit vlees bij je heeft gekocht, dus kun je gemakkelijk business rules instellen om ervoor te zorgen dat de juiste aanbieding bij de juiste persoon terechtkomt.
3. Alle neuzen dezelfde kant op
Een loyaliteitsprogramma is niet alleen een marketingfeestje! Iedereen in je organisatie moet het programma omarmen. Vooral de mensen op de werkvloer. Zij zijn diegene die de klant moeten verleiden tot het geven van persoonlijke informatie. Wij adviseren om in de winkel alleen te vragen naar een e-mailadres en het echte registratieproces later online uit te voeren. Het loyaliteitsprogramma kan zo ingericht worden zodat klanten wel kunnen sparen met een ongeregistreerde klantenpas, maar pas kunnen verzilveren na registratie.
4. Loyaliteit draait niet alleen om geld
De meeste loyaliteitsprogramma’s belonen alleen transacties met spaarpunten. Als je als bedrijf alleen gericht bent op het verhogen van de omzet of winst met een spaarprogramma, bouw je geen lange-termijnklantrelatie op. Dat doe je wel door niet alleen punten te geven als iemand geld bij je uitgeeft maar ook als ze bijvoorbeeld positief over je spreken op social media, een vriend lid maken van de nieuwsbrief of jarig zijn.