Content produceren, denk aan artikelen, blogs, vlogs, reacties en alle andere soorten van content, kost tijd. Vaak wordt de investering in tijd over het hoofd gezien. En als het dan tijd kost, dan is het mooi als mensen de content ook lezen en de content gewaardeerd wordt.
In dit artikel geven we 7 tips om je content, zonder op de inhoud in te gaan, zodanig aan te passen dat de kans dat mensen het gaan lezen groter wordt.
Vertel verhalen
Welke leraar van de lagere school / middelbare school ken je nog? Vaak is dat de geschiedenis leraar. Was dat je hobby? Vaak niet. De reden dat we de geschiedenisleraar vaak nog onthouden is omdat hij/zij van die mooie verhalen vertelde.
Mensen houden van verhalen. Bij het vertellen van een verhaal blijven mensen langer hangen en trekt het aan.
Het vertellen van een verhaal hoeft niet altijd een compleet nieuw verhaal te zijn. De geschiedenisleraar heeft de verhalen ook niet zelf bedacht. Koppel het verhaal aan een referentie, een periode in het jaar zoals Pasen, Kerst of de zomer, een actualiteit op televisie die door veel mensen is bekeken of een introductie van een film of ander nieuws. De aantrekkingskracht is groter en daardoor wordt er meer gelezen.
Bedenk een creatieve titel
Creativiteit is natuurlijk een complex begrip. Wat creatief is voor de ene persoon hoeft niet altijd creatief voor de andere persoon te zijn. Toch is het goed om na te denken over de invulling van de titel van content.
De titel wordt als eerste gelezen en zet mensen wel of niet aan om verder te lezen. De titels worden immers gespot. Dan moet de titel zo pakkend, herkenbaar en prikkelend zijn dat de lezer eigenlijk niet verder kan spotten maar het artikel moet gaan lezen.
Denk goed na welke elementen in een titel de mensen aantrekt. Helemaal naar de basis heeft de mens 3 primaire behoeften, angst, status en hebzucht.
Zorg voor effectieve tussenkoppen
Stel je voor. Dit artikel is 1 grote lap tekst. De kans dat je het helemaal uit leest is significant kleiner dan wanneer er koppen tussen staan. In dit artikel kun je je natuurlijk afvragen of de tussenkopen effectief zijn. Bedenk zelf eens, zou je de tussenkoppen nummeren of juist niet. Kijk maar in relatie tot de kop van het artikel, daar staat het getal 6 in. Het nummeren kan dus zeker bijdragen aan de effectiviteit, je hoeft als lezen niet zelf mee te tellen of er wel 6 tips staan.
Mocht een paragraaf langer worden dan wordt de effectiviteit van de tekst vergroot door te werken in
- kleinere alinea’s
- inspringen met tekst
- interlinie gebruiken
- of bullets
Je maakt de tekst meer hapklaar in brokken, als mens verorberen we die beter.
Persoonlijk maken
Betrek lezers in je tekst, maak de tekst menselijk. Het lezen van een afstandelijk artikel nodigt niet uit tot meer lezen. Bedenk ook hoe je dat kunt aankleden en verfraaien door gebruik te maken van bijvoorbeeld je eigen interesse in je hobby, muziek, sport of andere persoonlijke zaken.
Bedenk maar dat ook een zakelijk gesprek vaak gepaard gaat met persoonlijke interactie. Het maakt je raakbaar en dat willen mensen en dus de lezers ook.
Insights van de lezers
Ken je lezers! Maar dan ook echt kennen zodat je van insights kunt spreken. Vraag je je wel eens af waarom mensen eigenlijk jouw artikelen lezen, waarom juist dit artikel en wat zou de link tussen het artikel kunnen zijn en de echte behoefte van de lezer.
Door soms vragen te stellen of in contact te komen en blijven met de lezers kun je er meer over te weten komen.
Waardevolle links
Het aanvullen van een artikel met een aantal links geeft aan dat je meer over het artikel weet dan je schrijft enerzijds en geeft ook openheid aan de lezer dat je de lezer ook naar andere bronnen verwijst.
Het geeft de lezer ook de inzichten in het gegeven dat je hen helpt bij het vergaren van informatie en kennis.
Een artikel is dus eigenlijk nooit af. Creativiteit is een wisselend begrip. Kritisch kijken naar je eigen producties en nadenken over deze punten geeft in elk geval een verbetering.