In deze tijden is ons werk mooier dan ooit. Maar ook zeker complexer dan ooit. Meer verschillende wensen en gedachten. Meer kanalen en media. Meer contactmomenten en dus ook meer impulsen.
Om een basis te leggen moet elke marketeer voor zijn succes ergens op de dag een moment nemen en nadenken over de volgende 6 onderwerpen. De overpeinzing geeft je dan inzicht en overzicht. En dat leidt tot betere resultaten.
1 – Wie is je klant eigenlijk?
Het is de basisvraag van marketing en elke marketeer. De vraag is echter of je echt weet wie je klant is.
- denk in mensen en persona’s
- ga uit van gedragingen
- herleid de mediaconsumptie
Wanneer je op deze manier naar klanten kijkt dan is het “logisch” dat we het hebben over mens-tot-mens marketing en niet meer over B2B of B2C. Hoe meer je weet over wie je klant is hoe gerichter je kunt communiceren en des te beter is de conversie.
2 – Wat doet je klant de hele dag?
Ongetwijfeld is de reactie dat je alle informatie van de klant hebt en weet wat hij doet. Meestal praten we dan over de basis demografische informatie. Wanneer je kijkt vanuit een persona dan staan gedragingen centraal.
Welke media gebruiken ze, welke content vinden ze belangrijk, waar moeten ze beslissingen over nemen in hun werk. Als je weet wat mensen beweegt kunt je er beter op inspelen. Er beter op inspelen levert een positieve associatie in het denken van de klant op. En op deze wijze werk je ook aan de merkwaarde.
3 – waar denkt de klant aan?
Als je klant in de nacht wakker ligt, waar denkt hij of zij dan aan? Ik zal niet zeggen dat we psychologen moeten zijn die alle problemen oplossen. Wat wel belangrijk is is dat we een beeld hebben van de zorgen en pijnpunten. Daarop ons aanbod, zowel producten alsook media, aanpassen levert een betere band met de klant op en daardoor ook een beter resultaat.
4 – wat wil de klant?
In de praktijk weten we heel goed als marketeer wat we verkopen. Vaak komen dan de producteigenschappen sterk uit de verf en ligt onze focus bij het werven van klanten. Dat noemen we dan vaak de USP’s. De Unique Selling Points. En die bieden we aan zodra wij het willen.
Een andere benadering is om te denken vanuit de klant, wat wil hij? Wat zijn de UBR’s? De Unique Buying Reasons. Vanuit dat denken stel je de klant centraal en kun je keuzes in de marketing en communicatie beter onderbouwen.
5 – wat wil je dat de klant gaat doen?
Kijkend naar de klantreis en persona, moeten we de journey van de klant wel goed invullen. Hier komt toch een extra invulling naar voren vanuit psychologisch perspectief. Wanneer we klanten kennen en erkennen als mens, dan is de mens iemand die gestuurd wil worden, ook al zeggen we van niet.
In de marketing noemen we dit een Call To Action. Bedenk bij een call to action:
- wat is het doel van het medium in de klantreis
- stuur je klant naar de volgende stap
- zeg gewoon wat hij moet doen (klik hier, stem hier, ga verder etc)
de call to action is ook een mooi instrument om de effectiviteit van een medium in een klantreis meetbaar te maken.
6 – Hoe blijf je opvallen in de grote massa?
We krijgen als mens en klant ruim 6500 boodschappen per dag op ons af. Bewust en onbewust. Klanten krijgen boodschappen via smartphone, email, what’s app, social media, televisie en alle andere media. Hoe kun je daarin opvallen? De kernwoorden ziin: houd het kort, leuk, relevant en simpel.
- lange zinnen, teksten, filmpjes zijn saai
- geef oplossingen voor vragen van klanten
- wees relevant
- denk vanuit de klant, hoe leest of kijkt hij
- “wat is mijn voordeel” voor de klant (gratis download, ebook, product etc)
Wanneer je deze 6 overpeinzingen laat bezinken dan weet je al meer over en van de klant en kun je vaak al effectiever communiceren.