5 tips voor succesvol leiderschap in een disruptief tijdperk

Een belangrijke schakel voor succesvol ondernemen is de ontwikkeling van een marketingstrategie die vanuit de klant wordt gegenereerd. Maar alleen met zo’n strategie ben je er natuurlijk nog lang niet. De wijze waarop mensen binnen een organisatie met elkaar samenwerken, is net zo’n cruciale factor – zeker als je de voortgaande transformatie in de samenleving in ogenschouw neemt. We leven immers in een disruptief tijdperk dat gekenmerkt wordt door snelle veranderingen en een toenemende digitalisering.

Zo zien we de mediaconsumptie van klanten veranderen, is agile werken in opkomst, trachten organisaties in te spelen op de digitale transitie, hebben we meer data tot onze beschikking dan ooit tevoren en komt het management – als het tenminste even kan – met innoverende en onderscheidende producten en diensten. Dit vraagt om een nieuwe manier van samenwerken en dat vereist ook nieuw leiderschap. We noemen dat next leadership.

In deze karakteristieke hectiek is het de taak van de nieuwe generatie leidinggevenden om succes te ontplooien en te laten groeien. We willen immers voorkomen dat we leven in de 21ste eeuw met een organisatiestructuur die uit de 19de eeuw stamt. Deze drastische koerswijziging heeft invloed op het functioneren van eenieder binnen een organisatie. Want op welke plek jij je ook bevindt in het bedrijf of instelling, jij bent een van die factoren die bijdraagt aan een succesvolle organisatie. Daarom geven we vijf tips om een aanzienlijk aandeel in dat beoogde succes te krijgen.

1. Werk samen

Door te werken vanuit afdelingen of silo’s maar ook door de bonusstructuur voor individuele prestaties is het denken vanuit het individu gemeengoed geworden. Het is echter, zeker gezien de actuele veranderingen en ontwikkelingen, beter en effectiever om met elkaar samen te werken. Daarom geldt:

  • ken elkaars sterkten;
  • weet elkanders competenties;
  • zoek elkaar op;
  • waardeer elkaar;
  • spreek elkaar op de juiste wijze aan als er iets mis gaat en werk samen aan een oplossing.

2. Communiceer

Het is bijna vanzelfsprekend dat iedereen communiceert. Maar, informeren we elkaar door te communiceren? Of is die communicatie meer een loze kakafonie aan geluid? In de communicatiewetenschap wordt gesproken over een zogenaamde breng-en-haal-plicht van communicatie en informatie. Dit geeft echter onnodig veel verwarring, rumoer, ruis en daardoor juist onwetendheid. Voortaan geldt de breng-plicht. Een medewerker die over bepaalde kennis beschikt en weet wat de rol van zijn collega’s is, heeft de plicht om die informatie te delen – dus te brengen. Door de lerende organisatie wordt snel genoeg duidelijk welke informatie wel of niet bij de juiste mensen terecht is gekomen.

3. Vier successen

Het succes dat je als onderneming en dus als team hebt, moet je meer vieren. Dat lijkt wat Amerikaans, maar dit leidt wel tot een betere samenwerking binnen groepen. Mensen willen namelijk weten wat gelukt is, hoe zo’n succes is ontstaan en denken graag na of zij ook iets kunnen bijdragen. Succes vieren heeft het effect van een kettingreactie. Daarnaast zorgt het vieren van succes tot betere menselijke verstandhoudingen.

4. Wees duidelijk

Deel de visie en de doelstellingen van de organisatie met alle medewerkers, ongeacht hun functie en de duur van hun dienstverband. Vergelijk je bedrijf of instelling eens met een voetbalteam. Wanneer de spelers niet weten wat de visie van de coach is, lopen ze doelloos rond. Toegegeven, er zijn uitzonderingen. Maar dan dient je team wel te beschikken over uitzonderlijke voetballers als Johan Cruyff, Franz Beckenbauer of Lionel Messi.
Als de spelers elkaars strategie niet kennen, is het samenwerken aanmerkelijk complexer. Ze weten dan ook niet naar wie ze de bal moeten passen, vergelijkbaar met de breng-plicht van informatie. In alle lagen binnen een organisatie is sprake van een visie en doelen. Breng medewerkers hiervan op de hoogte en deel ook de actuele ontwikkelingen. Door deze kennis te delen handelen medewerkers eerder naar deze uitgangspunten.

5. Geef vertrouwen

Wanneer je met mensen in een team samenwerkt, is het belangrijk dat iedereen zijn rol kent. Als het goed is, heb je bij die rollen ook de competenties bepaald en ben je op basis van deze informatie de samenwerking met die medewerkers aangegaan. Geef de mensen op basis van die competenties het vertrouwen dat zij de rol binnen de organisatie kunnen uitvoeren. Je moet hen daar in steunen maar niet voortdurend corrigeren. Deze opsomming is zeker niet volledig en slechts een startpunt van een voortdurend traject. Want ook het ontvangen van feedback, het verstrekken van autonomie en de persoonlijke ontwikkelingen zijn onderdeel van nieuwe vormen van leiderschap. Het wordt voor de next leader steeds meer een flexibel proces waarin hij daadkracht toont, beslissingen neemt, goed communiceert en mensen motiveert. Want next leadership is vooral coachen in plaats van leidinggeven.

Tip: Vrouwelijk Leiderschap in 1 Dag

  • Op dit event wordt het vrouwelijk leiderschap aan de hand van vier belangrijke componenten belicht: strategie, onderhandelingen, overtuiging en zelfvertrouwen.
  • Vrouwen op topposities in het bedrijfsleven en de wetenschap delen op deze interactieve dag hun ervaringen en kennis.
  • Onder andere Eveline Aendekerk, Maartje Blijleven, Ev Liu en Vréneli Stadelmaier komen op dit evenement uitgebreid aan het woord.

► Lees meer over dit event



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven