Het is een vraagstuk waar iedereen mee zit die content maakt. Ook de redactie van Bijgespijkerd is voortdurend bezig om de content die wordt aangeboden zo aantrekkelijk mogelijk te laten zijn. We hebben er als redactie toch voor gekozen om te delen waar we over denken en wat we weten hoe content aantrekkelijk gemaakt kan worden en dus meer engaging wordt.
Deze tips vormen een basis waaruit je als ontwikkelaar of producent van content over na kunt denken op welke wijze je invulling er aan geeft of juist niet. Tips om content aantrekkelijker te maken zijn gebaseerd op algemeen leesgedrag van mensen. Als iedereen op dezelfde wijze de content weergeeft en werkt aan de engagement dat is er geen onderscheid meer. Dat kan dus ook niet. Vandaar dat deze tips als handvat dienen om te bepalen wat je wel en niet gaat inzetten.
Goede foto gebruiken
Content schrijven en die versterken door gebruik te maken van beeldmateriaal is een basisregel bij content. Immers, de impact van de combinatie van tekst en beeld versterken elkaar en daardoor blijft de informatie ook langer hangen.
Er is alleen beeld en beeld beschikbaar. Gebruik daarom goede foto’s. De kwaliteit van de foto zelf moet voldoen aan de eisen. Denk aan:
- voldoende pixels
- goede belichting
- goede opbouw van de afbeelding
Daarnaast is een aantal criteria belangrijk:
- kies de juiste foto in de juiste situatie
- een foto met mensen maakt de content menselijker en toegankelijker
- een foto waarin emotie is te zien die past bij de content spreekt aan en is daardoor te vertalen naar de eigen situatie
- de foto moet begrijpelijk en snel te interpreteren zijn, een zoekplaatje is niet de juiste manier om de aandacht te houden
- de foto moet een duidelijke en eenduidige context hebben met de tekst, maar ook met de media waar de content gebruikt wordt
Gebruik iconen als trigger
Iconen zijn symbolen die op eenvoudige wijze een situatie, actie of richting aangeven. Denk bijvoorbeeld aan de iconen op een station of de tekens op de weg. Iedereen weet wat een vierkantje met een pijl is, de uitgang. Iedereen weet wat een driehoek op de weg is, een haaietand.
Een icoon kan daarom helpen bij het verfraaiien van tekst en het duiden van tekst. Denk aan de teksten via Whatsapp waar veel gebruikt gemaakt wordt van iconen om de eigen emotie weer te geven.
Gebruik verschillende opmaak varianten
Een tekst die altijd als hetzelfde is opgebouwd is een tekst die vaak als eentonig worden gezien. Spelen en variëren met teksten, lettertypen, font en grootte maakt een tekst speels. En daarnaast ook meer leesbaar.
De teksten van Bijgespijkerd zijn vaak opgebouwd vanuit een inleiding (kop), de tips (romp) en een korte afsluiting (staart). De romp wordt opgebouwd uit vetgedrukte koppen. Op deze wijze zijn de tips, die in de titel geduid zijn, beter herkenbaar.
Bij het schrijven en publiceren van content is het noodzakelijk om de leesbaarheid te bepalen vanuit het gedrag van de lezer. Maak het niet te veel en te gecompliceerd. Dus gebruik niet alle varianten in 1 content item.
Begrijp de chemie van de content en van de klant
De weergave van content kan een algemeen beeld zijn. Algemene tekst met standaardafbeeldingen.
Wanneer we Bijgespijkerd als voorbeeld nemen dan is er gekozen voor een standaardopbouw. Vaak zonder afbeeldingen. Zou mogelijk vaker kunnen, nu ligt focus op kort en krachtige content.
De chemie vergroten kan bijvoorbeeld voort komen uit het plaatsen van afbeeldingen die aansluiten bij de klant zelf. Daar heb je wel geautomatiseerde ondersteuning voor nodig (marketing automation).
Werk vanuit je eigen beeldmerk
De organisatie waar je de content voor schrijft of waar je voor werkt, heeft een merk. Minstens een logo of een stijl. Die stijl kun je natuurlijk doortrekken in de opmaak van content. De herkenbaarheid van de content wordt dan direct opgepakt door de frequente lezer. Denk aan de supermarkten, geel is Jumbo en blauw is AH.
Deze 5 tips vormen de basis voor content met een grotere engagement. Ben je wel bewust van de volgende punten:
- maak een leesbare en logische tekst
- zorg dat de beelden en tekst op de verschillende devices niet gaan verspringen
- geef de bronnen
- gebruik goede foto’s
- kies voor een schrijfstijl