Mensen worden aangetrokken door het spellen van games. In ieder mens schuilt wel een competitie element, in elk mens schuilt wel een kind en iedereen houdt van een spel. Het ligt er ook aan waar je de grens legt van gamification.
Gamification is het toepassen van spelelementen in de communicatie om daarmee de conversie te verhogen. Het toepassen van gamification vergroot de kans op het daadwerkelijk uitvoeren van een call-to-action.
Om deze conversie nog verder te verhogen, vijf tips voor het ontwikkelen en ontwerpen van games en spelementen in de communicatie.
Tip 1 – geef een duidelijke impact aan voor de ontvanger
De mooiste films, de beste foto’s en de meest aantrekkelijke animaties zorgen voor de meeste aandacht en het grootste succes. Deze films, foto’s en animaties zijn echter ook vaak niet betaalbaar voor kleinere campagnes.
Het gaat er om dat de impact voor de ontvanger groot is. De volgende teksten zijn bewezen als goed converterend en het beschikken over een grote impact:
- ben JIJ klaar om het avontuur in te gaan?
- Is jouw profiel wel voor 100% compleet?
Het zijn zinnen en teksten die direct aanspreken, een hoge mate van impact uitstralen en wanneer we deze teksten laten vervolgen met een persoonlijke tekst dan is de conversie hoog.
Tip 2 – denk aan het lerend vermogen en mogelijkheden
In de game moeten elementen zitten die helpen bij het aangeven van de mogelijkheden en vorderingen. Ook moeten er variaties in zitten, zeker wanneer je mensen vaker gaat uitnodigen voor deze game.
Denk hierbij aan de volgende aspecten bij het ontwikkelen van de game:
- de ervaringen van de spelers zijn verschillend
- de spelers moeten verschillende invalshoeken als mogelijkheid hebben, denk ook aan verschillende antwoord richtingen
- houd rekening met de leercurve van de speler en de mogelijke verveling wanneer de game te gemakkelijk is
- zorg dat de stappen in de game relevant zijn en een relatie hebben met het product of dienst die je aanbiedt
Tip 3 – motiveer de gamers
Bij het ontwikkelen van een game moet je wel rekening houden met de speler, gamer en ontvanger van de game. De die-hard gamers verwachten andere elementen in een spel. Maar denk ook aan de volgende factoren:
- voor wie maak je het spel
- wat is het niveau van de spelers
- wat is het doel van het spel in de gehele cross media strategie
Motivatie voor de ontvanger kan ook zitten in de herhaling. Maar denk ook aan sparen van punten of het spelen in een ranking met anderen. Het gaat er bij het motiveren vooral om dat je nadenkt vanuit de speler en niet vanuit de ontwikkelaar. Als het publiek dat je wilt benaderen heel erg verschillend is dan is het zelfs mogelijk om de games op verschillende niveaus aan te bieden.
Tip 4 – bouw risico’s in
Elk spel moet een bepaald niveau van risico’s bevatten. Mensen willen van nature niet altijd alles weten en overal zeker van zijn. Bedenk wel bij “uitdagingen” hoever mensen willen gaan en tot welk niveau ze willen gaan. Het toevoegen van het niveau (moeilijk, gemakkelijk) helpt hierbij zeker.
Tip 5 – blijf uitdagen
Wanneer het allemaal te gemakkelijk gaat dat haken mensen af, wanneer het te moeilijk gaat haken ze ook af. Zorg voor een niveau dat past bij de speler, maar leg de lat altijd wel net iets hoger. Daar houden mensen over het algemeen wel van. Varieer ook met vragen, raadsels en dergelijke.
Het ontwikkelen van een gamification toepassing in een cross media strategie is niet gemakkelijk. Het vraagt om kennis van de ontvanger, inzicht in de mogelijkheden en het op de juiste manier toepassen. Wanneer een game echter aanslaat dan kan het succes ook heel groot zijn en zelfs viral gaan.