Het gebruik maken van afbeeldingen in je sociale media strategie kan succesvol zijn als onderdeel van je marketing- en communicatiestrategie. Denk aan de invloed op brand-awareness, engagement, merkperceptie en merkwaarde. De wijze waarop je dat succes kunt optimaliseren staat in deze blog.
Visuele contentvormen
Er wordt vaak gesproken over het gebruik van plaatjes en afbeeldingen. Maar wat verstaan we nu echt onder de verschillende vormen van visuele content? De belangrijkste op een rij:
- Afbeelding
– Foto’s worden veel gedeeld en gezien
– Maak wel goede foto’s als je zelf de afzender bent of geef duidelijk aan dat je de foto hebt gemaakt tijdens een eigen activiteit - Video
– Bewegend beeld is en vorm van content die heel succesvol kan zijn
– Korte relevante en inhoudelijke maar ook vermakelijke video’s zijn het best
– Het succes straalt af van de successen die verschillende vloggers nu hebben - Infographic
– Een vorm waarbij in 1 pagina visueel wordt weer gegeven wat de samenhang is van de verschillende elementen bij 1 thema
– Zorg er wel voor de de infographic te openen en te lezen is - Presentaties
– Wanneer je ergens een korte presentatie plaatst met ppt en eventueel notities en een gesproken tekst is duidelijk een vorm die kan bijdragen tot succes
Wanneer we dit een als een opsomming van enkele visuele contentvormen zien dan is het bepalen van de strategie om deze vormen succesvol in te zetten een fundamentele basis. De volgende 5 stappen helpen om de strategie vorm te geven.
Stap 1 – selecteer afbeeldingen die deelbaar zijn
Niet elke afbeelding is deelbaar. Denk aan mensen, situaties of afbeeldingen met een vorm van humor waarbij over de humor moet worden nagedacht. Een afbeelding die goed deelbaar is:
- sluit aan bij het merk en je uitstraling
- past in het verhaal of het moment in de storytelling
- is herkenbaar voor gehele doelgroep
- heeft geen uitleg nodig
- is in 1 oogopslag te duiden
Dus zomaar een foto of afbeelding plaatsen waar mensen over na moeten denken is niet de juiste foto.
Stap 2 – zorg dat je aanwezig bent
Een foto posten op een eigen website, een eigen blog of via een sociaal open medium verspreiden is een groot verschil. Het succes van het plaatsen van visuele content hangt ook af van de aanwezigheid van jou en je merk op de desbetreffende media.
- hoe groter het bereik hoe groter de kans op succes
- meer zelf meedoen met sociale interactie levert ook meer activiteit van de anderen op
Je kunt ook denken aan media of activiteiten/groepen op sociale media die actief zijn rondom het onderwerp waar je engagement in wilt. Die omgevingen, die mogelijk wat verder van je afstaan, kunnen wel zorgen voor aanwezigheid op andere plaatsen. Uiteindelijk levert dat ook weer traffic naar jou op en daarmee ook een beter resultaat van de visuele content.
Stap 3 – let op de monitoring en meting van de activiteiten
Het inzetten van visuele content in de verschillende vormen is de invulling van de strategie. Een strategie gaat altijd gekoppeld aan doelstellingen die je wilt bereiken. De doelstellingen die je wilt bereiken zijn smart.
Zorg er voor dat je bij het gebruik van visuele content, bij elke inzet van te voren de doelstellingen hebt vastgesteld die wilt bereiken. Het bepalen van doelstellingen is een creatief proces. Het kan variëren van traffic genereren naar de website alsook het behalen van een aantal “shares” of “likes”.
- het bepalen van de ROI en behalen van engagement is te doen mits je creatief meedenkt
- kijk of technieken als “afbeelding herkenning” mogelijk is om te monitoren welke afbeeldingen in dezelfde lijn als jouw afbeeldingen worden geplaatst
- bepaal criteria achter het begrip “merk” die leiden tot een KPI, een KPI kun je meten, monitoren en doelen voor stellen
Stap 4 – moedig fans aan
In de volksmond wordt dan gesproken over ambassadeurs of superpromotors of promotors. Allemaal prima, ik heb het over fans. Een promotor is iemand die als fan al aan de slag is om jouw boodschap, merk en verhaal te vertellen; een ambassadeur is iemand die wordt betaald om te bemiddelen. Bedenk goed hoe je fans kunt inspireren om meer met jou als merk of product te gaan ondernemen.
- mensen die je fan zijn, zijn sneller bereid tot delen
- vraag het de fans wel, niet vragen om visuele content te delen zorgt voor minder respons
Fans doen natuurlijk veel uit zichzelf. Dat gaat niet oneindig door. Denk wel na over een methode om hen te inspireren te blijven delen.
Stap 5 – niet elke visuele content is geschikt
De kwaliteit van content is mede bepalend voor het succes. Daarvoor zijn hier de basisfactoren die de kwaliteit bepalen van visuele content:
- zorg voor goede foto’s; dat spreekt voor zich echter niet elke foto is voor elke situatie geschikt
- zorg voor goede opmaak, edit visuele content goed, zorg dat datgene wat je wilt laten zien ook te zien is; denk aan het medium dat je inzet, de toepassing en het mogelijk wegvallen van letters of een half logo; dat is funest voor het succes
- stel de wijze van samenstellen van de visuele content goed af, denk aan marketingdoelen en salesdoelen, let op de visuele content en de call to action
- afbeeldingen en visuele content moeten elkaar versterken in de verhaallijn, zomaar afbeeldingen plaatsen die geen relatie met elkaar hebben verzwakt de positie
- technisch moet de visuele content passen; de visuele content moet aansluiten bij de media waarop het wordt weer gegeven, denk aan de verschillende sociale media en de verschillende wijzen waarop visuele content wordt weer gegeven
Visuele content. Niet meer weg te denken uit onze cross mediale aanpak. Niet meer uit te sluiten wanneer we het over content hebben. Deze stappen geven een handvat hoe de visuele content beter binnen het geheel past en leidt tot succes.