Een merk is de identiteit en het verhaal van een bedrijf. Het onderscheidt je van andere bedrijven die vergelijkbare producten en diensten verkopen. Branding is het proces van het creëren van een merk voor een bedrijf.
Je merk is misschien wel één van de belangrijkste activa van je organisatie. Het geeft je organisatie een identiteit, maakt je bedrijf gedenkwaardig, moedigt consumenten aan om bij jou te kopen, ondersteunt je marketing en reclame en maakt je werknemers trots op hun bedrijf. Kortom, branding is van groot belang voor het voortbestaan van je bedrijf. Het heeft tastbare componenten zoals een logo en geluid, maar ook een ongrijpbaar gevoel, een ervaring van klanten.
Tip 1: Behandel je merk als een persoon
Je merk moet een identiteit hebben (wie het is), persoonlijkheid (hoe het zich gedraagt) en ervaring (hoe het wordt onthouden).
Stel jezelf deze vragen over je merk:
- Hoe zou jouw merk zich voorstellen?
- Als het zijn uiterlijk zou moeten beschrijven, hoe zou het dat dan doen?
- Hoe zou je merk over je producten of diensten praten? Zou het serieus en professioneel zijn, of zou het humoristisch en edgy zijn?
- Wat zou iemand zeggen over je merk nadat je het voor de eerste keer hebt ‘ontmoet’? Wat zijn een paar zinnen die ze zouden gebruiken om het te beschrijven?
Het doel van branding is om relaties met je klanten te creëren. De eenvoudigste manier om dit te doen, is door je merk als een persoon te behandelen en te begrijpen dat je wil dat je klanten hetzelfde doen.
Tip 2: Geef prioriteit aan consistentie
De meeste consumenten zijn op zoek naar authenticiteit van de merken die ze ondersteunen. Consistentie is essentieel voor branding omdat het vertrouwen opbouwt en klanten laat zien dat je waarden authentiek zijn.
Herkenbare, waardevolle merken richten zich op consistentie – en ze plukken de vruchten. Maak van je merk dus een uniforme aanwezigheid op alle media en platforms. Dit maakt het gemakkelijk voor je klanten om vertrouwd te raken met je merk, het te herkennen en er de voorkeur aan te geven in de loop van de tijd.
Tip 3: Bouw en volg een merkstrategie
Een merkstrategie is meer dan je merkrichtlijnen. Het is een plan met specifieke lange termijn doelen die je team kan bereiken naarmate je merk zich ontwikkelt. Deze doelen draaien meestal om het doel, de emotie, de flexibiliteit, het concurrentiebewustzijn en de betrokkenheid van werknemers van je merk.
Tip 4: Laat je inspireren
Wat doet de concurrentie? Vind uit waar ze staan en hoe ze uitblinken. Dit geeft jou inspiratie om je merk te verbeteren of verder te onderscheiden. Maar doe vooral je eigen ding en kopieer niet je concurrentie. Wees nieuw en uniek.
Tip 5: Zet branding in voor het vinden van personeel
Sterke branding maakt je medewerkers trots en trekt getalenteerde mensen aan. Als werving een sterk initiatief is voor je organisatie, wijd dan een deel van je middelen aan employer branding. Als je trots bent op je organisatie en dat laat zien, zullen anderen dat ook zijn.
Bron: Hubspot
Tip: Wil jij alles leren over merkenbouw & brandmanagement in het digital, customer experience en purpose tijdperk? Dan is de opleiding Strategisch Brandmanagement wat voor jou!
- In 11 dagdelen (3-4 maanden) ga je aan de slag met je eigen merkstrategie als fundament voor je organisatiestrategie.