In deel 1 zijn we gestart met 2 thema’s. We gaan in deel 2 door met het ontwikkelen van KPI’s voor het meten van een contentstrategie.
We benaderen de KPI’s vanuit de volgende thema’s:
- consumeren van content
- retentie
- mate van delen
- engagement
- genereren van leads
- genereren van sales
- productiekosten
Mate van delen
Het delen van de content kan op meerdere manieren. Over het algemeen zien we het delen van content plaats vinden via de sociale media.
- delen van de content via sociale media
– het aantal mensen dat een bericht of content via sociale media deelt van je
– breng het aantal wel in relatie met de inzichten die je hebt in mensen zelf, sommige mensen delen alles, sommige mensen delen nooit, iemand die deelt hoeft niet per definitie meer interesse te hebben dan iemand die niet deelt - aantal likes op sociale media
– het aantal mensen dat een bericht leuk vindt geeft een indicatie voor de kwaliteit van de content - aantal reacties via sociale media
– de hoeveelheid mensen die de moeite neemt om te reageren op een bericht of iets toevoegt
– ook hier de relatie leggen tussen volgers, klanten en de frequentie van de reactie
– analyseer ook de inhoud van de reacties - aantal reacties via blog
– content plaatsen op de eigen website gaat vaak gepaard met de mogelijkheid dat mensen er op kunnen reageren, in hoeverre reageren en delen mensen die content - aantal keer dat mail wordt door gestuurd
– mails worden doorgestuurd, zeker met content die aansluit bij de behoeften en verwachtingen - aantal reviews
– het aantal mensen dat de moeite neemt om een mening te geven over ene product, deze inhoud wordt dan weer gedeeld met derden
Engagement
Het betrekken van mensen bij jouw product, dienst of organisatie is de algemene beschrijving van engagement. Om dat wat minder algemeen aan te vliegen en meetbaar te maken een aantal mogelijke KPI’s. Belangrijk hierbij is een eenduidige en duidelijke definitie van engagement.
- het aantal commentaren dat wordt gegeven
– hoeveel mensen die de content bezoeken via een blog geven een reactie - de duur van een sessie
– hoelang zijn mensen aan het lezen, houden ze de pagina open of zijn ze als bezoeker actief - het aantal pagina’s dat wordt bekeken
– het aantal stukken content dat wordt bekeken of gedownload
– breng dit in combinatie met de frequentie dat mensen terug komen en content down loaden - het aantal reacties dat wordt gegeven
– via sociale media kunnen mensen reageren
– breng het aantal reacties in verband met klanten of niet-klanten en de kwaliteit of aard van de reacties - het aantal keer delen, liken of reageren
– in eerdere KPI’s is al besproken hoe retentie bijvoorbeeld gemeten kan worden, deze punten kun je ook meenemen in het meten van de engagement
Genereren van leads
Een lead kan ook per organisatie een andere invulling hebben. Zorg ervoor dat de definitie van een lead eenduidig is, voorbeelden zijn “iemand die een offerte aanvraagt”, “iemand die een afspraak heeft met accountmanagement” of “iemand die een white paper download”.
- aantal nieuwe leads
– bij een duidelijke definitie van een lead is het ook mogelijk om het aantal mensen dat een bepaalde handeling heeft gedaan te meten; daarmee kun je aangeven hoe leads voort gekomen zijn bij de inzet van content - aantal mogelijke nieuwe leads
– op basis van inzichten over content en leads, is het ook mogelijk om met eventuele leads contact te zoeken
– denk hierbij ook aan de opmerkingen die geplaatst zijn bij de verschillende andere KPI’s in het meten en onderzoeken van de verschillen op het gebied van klanten, niet-klanten, soorten klanten in relatie tot de content en de funnel - conversie in de funnel
– de funnel, customer journey is een opzet om van niet-klanten klanten te maken, in een funnel staan meerdere stappen beschreven, elke stap wordt ingevuld met een medium dat weer is gevuld met content
– op basis van de conversie per stap is goed inzichtelijk te maken hoe de inspanningen daadwerkelijk inzichtelijk te maken zijn
In het derde en laatste deel van deze trilogie kijken we naar de laatste thema’s.