Marketing Automation. Is het een buzz woord of een noodzakelijke ontwikkeling? Het is een voortschrijdend inzicht in de mogelijkheden die er zijn om het werk van een marketeer die online activiteiten activeert te ondersteunen met een aantal handvatten.
Sneltreinvaart ontwikkelen
De mogelijkheden die er zijn en gaan komen groeien op dit moment explosief. Van het versturen van email op specifieke momenten die gekoppeld zijn aan gedrag op website tot aan het persoonlijk reageren op gedrag op sociale media. Door deze ontwikkelingen is marketing automation op veel niveaus te zien. Van eenvoudige aanpak tot de meest complexe aanpak en die laatste vraagt dus ook om een kostbare en grote investering. Die hebben we niet allemaal.
Marketing Automation voor iedereen
Deze tips zijn op eenvoudige wijze te implementeren door marketeers of ondernemers met een kleiner budget, marketeers in een experimentele fase in relatie tot de marketing automatisering maar ook marketeers van grotere bedrijven die zoeken naar onderbouwing voor het investeren.
Gebruik Hootsuite
Sociale media inzetten is een onderdeel in nagenoeg alle marketing strategieën. Als marketeer zetten we dan LinkedIn, Pinterest, Twitter, Instagram en Facebook in. We willen namelijk op alle media gezien en gevonden worden (vraag even niet waarom want het is niet altijd even logisch om overal aanwezig te zijn). En we bufferen dan allemaal berichten en content die we willen plaatsen.
Met Hootsuite kun je plannen. Via verschillende media en verschillende berichten op vooraf vastgestelde tijdstippen. Je eigen planningstool voor sociale media.
Hootsuite kan ook als een vorm van webcare daarnaast voor je zijn.
Gebruik bij Mailchimp de setup auto-responders
Het versturen van een mail. Hier is voor de marketeer die het zelf doet vaak een worsteling te zien. Mailen vanuit het eigen CRM systeem hoeft niet altijd de beste oplossing te zijn. Immers, een CRM systeem is in principe gebouwd om klantgegevens en klantinformatie op te slaan en van daaruit Customer Insights op te bouwen. Het gebruiken van een programma dat gespecialiseerd is in het versturen van email is aan te raden.
In die email strategie is altijd een aantal auto-responders te herkennen. Deze mensen hebben daar een reden voor. In Mailchimp kun je zelf aangeven wat er met die respondenten gaat gebeuren. Je kunt het negeren, auto-responders er uit halen of tijdelijk op een mailstop zetten. Je hoeft deze handeling dan niet meer handmatig te controleren.
Gebruik Google Ads
Het gaat niet om grote investeringen. Kijken naar Google Ads geeft je de mogelijkheid om online advertising via een geautomatiseerde manier van marketing in te zetten. Gericht op de doelgroep, op het moment dat het relevant is en met de benodigde extra informatie die je nodig hebt om als marketeer te sturen in je campagne.
Gebruik je social media tools
In Hootsuite kun je de blogs posten op momenten dat je dat wilt. Het genereren van analytics van je website, je sociale media en andere online kanalen kan automatisch gegenereerd worden. Dat betekent dat je daarmee een betere en meer gerichte sturing aan je marketing kunt geven.
Het zijn 4 tips uit een arsenaal van vele andere tips die er ook zijn. Marketing Automation hoeft dus niet meteen een grote investering te zijn. Met deze kleine tools ben je op weg. Je leert er van en mocht je toch een Marketing Automation tool willen aanschaffen kun je op basis van deze ervaringen je wensen en eisen beter op een rij zetten.