Vroeger behoorde compliance (= werken in overeenstemming met de geldende wet- en regelgeving) vooral toe aan juristen. Nu kunnen we er als marketeers niet meer omheen. Privacy speelt een belangrijke rol in de huidige marketing. Maar waar moet je beginnen en wat zijn de basisrichtlijnen? Hieronder de vijf dingen die elke marketeer moet weten.
1. Organiseer, controleer en beveilig je klantgegevens
Als marketeer heb je waarschijnlijk de beschikking over veel klantgegevens. En dergelijke bestanden worden intern wellicht door meerdere teams gebruikt. Besef dat een dergelijk grootschalig gebruik onbeschermd blijft als er geen goede controles worden uitgevoerd. Zet daarom een structuur op om deze gegevens georganiseerd, gecontroleerd en beveiligd te houden. Stel een plan op om consistente gegevensstructuren te handhaven en noodzakelijke wijzigingen door te voeren.
Stel een privacybeleid op. Dit beleid moet je voortdurend herzien en als je hierin wijzigingen aanbrengt, ben je verplicht elke persoon die onder het toepassingsgebied ervan valt, te informeren. Je klant kan op elk moment zijn gegevens opvragen en intrekken en je bent verplicht om hieraan te voldoen. Organiseer je klantgegevens dus goed en maak gebruik van compliance tools.
2. Stel een complianceteam samen
Iedere organisatie, groot of klein, heeft baat bij een multidisciplinair team dat zich bezighoudt met compliance dat verspreid is over verschillende bedrijfsactiviteiten. Elk lid heeft het voordeel van kennis in zijn eigen specialisme, die alleen van nut kan zijn als hij die deelt.
Het gebruik van compliance software kan een team helpen om op een efficiëntere manier samen te werken aan initiatieven. Het samenstellen van een team dat van compliance een prioriteit maakt en samenwerkt om de principes van het omgaan met gegevens (data governance), is de sleutel tot succes.
3. Betrek je gehele organisatie
Beperk risico’s en zorg dat alle medewerkers op de hoogte zijn van de interne praktijken op het gebied van gegevensbeheer en dat er controles worden uitgevoerd om deze processen te verbeteren. Zorg dat er regelmatig opleidingen worden gegeven. Gegevensbeheer is ieders verantwoordelijkheid en elk misbruik kan het bedrijf duur komen te staan. Zorg ook dat elke medewerker weet tot wie hij zich moet wenden met vragen of dringende verzoeken.
4. Monitor wereldwijde privacyregimes
De AVG is van toepassing op alle plaatsen waar je gebruikers of klanten hebt en dus is het noodzakelijk dat je kunt voldoen aan de privacybehoeften van personen in die gebieden. Blijf dus op de hoogte van de wettelijke vereisten als je marketinginitiatieven ontwikkelt. Het opstellen van een compliance-strategie en een nauwe samenwerking met je compliance-team is van vitaal belang om je doelstellingen te bereiken.
Merkintegriteit is voor bedrijven belangrijker dan ooit. Door je gebruikers te laten zien dat je marketingcompliance serieus neemt en hun privacy respecteert, onderscheid je je van je concurrenten.
Tip: Wil je weten hoe je insights en data omzet naar een strategie en concrete acties? Dan is de opleiding Customer Insight & Data Driven Marketing wat voor jou!
- Tijdens de opleiding leer je hoe je met data en inzichten zowel de waarde voor de klanten als de waarde voor de organisatie kunt verhogen.
- Naast de opleiding stel je een managementplan op over customer insights voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.