Social media marketing vraagt om strategie en creativiteit. De cijfers liegen niet: 92% van de marketeers gebruikt social media als onderdeel van hun marketinginspanningen. Bovendien verkoopt 78% van de verkopers die zich bezighouden met sociale media, meer dan hun collega’s die dat niet doen. Toch gebruikt 16% van de bedrijven social media niet voor zakelijke doeleinden. Een gemiste kans.
En wat zijn die kansen?
- Je vergroot je naamsbekendheid
- Je verhoogt je verkeer naar je website
- Je hebt een kanaal om je producten en diensten te promoten
Natuurlijk zijn er nog veel meer voordelen te bedenken. De 10 belangrijkste op een rij:
1e voordeel: Opbouw naamsbekendheid & herkenning
Het verkrijgen van naamsbekendheid en merkherkenning is één van de belangrijkste marketingdoelstellingen van elk bedrijf. Dat komt omdat consumenten merken willen kopen die ze herkennen. Veel shoppers hebben zelfs een bepaalde mate van merkentrouw, wat leidt tot zakelijke voordelen op de lange termijn. Social media maakt het mogelijk om op eenvoudige en effectieve wijze merken op te bouwen. En veel sneller en gemakkelijker dan de traditionele media.
Tip: Besteed aandacht aan je profiel- en omslagfoto’s. Een goede manier om merkherkenning te creëren is door je logo vaak, maar strategisch te plaatsen.
2e voordeel: Conversatie rondom je merk
Een sterke social media marketingstrategie zorgt voor conversatie over je merk, producten en partners. Focus op het delen van content die op een natuurlijke manier conversatie creëert: vraag feedback over je producten en stel open vragen.
Tip: Ga de dialoog aan met je publiek als zij reageren op je berichten op sociale media. Zorg ervoor dat ze het gevoel hebben dat er een persoon achter het merk staat. Zo krijgen ze een beter gevoel bij je bedrijf en voelen zij zich een gewaardeerde klant.
3e voordeel: Begrip voor je klanten
Social media helpt je om te achterhalen waarin je klanten geïnteresseerd zijn en waar ze hulp bij nodig hebben. Zo weet je hoe je ze effectief kunt bereiken. Volgt sociale conversaties rondom bepaalde onderwerpen, ook wel social listening genoemd.
4e voordeel: Een platform om je verhaal te vertellen
sorytelling kan een grote impact hebben op het imago van je merk. Deze verhalen kunnen eenvoudig of uitgebreid zijn, afhankelijk van wat je denkt dat het meest effectief zal zijn.
5e voordeel: Inzicht in je publiek
Publieksonderzoek zoekt naar de keywords die je publiek gebruikt. Je kunt social media gebruiken om deze informatie te verzamelen. Op veel social media-platforms kun je het bereik en de inzichten van al je posts bekijken.
6e voordeel: Helpt bij een interactieve klantenservice
Klanten verwachten nu dat bedrijven hun verzoeken via sociale media afhandelen. Een sterke investering in klantenservice kan zinvolle relaties opbouwen tussen jou en je klanten.
Sociale media maken onmiddellijke interactie en feedback van klanten mogelijk. Bedrijven kunnen ook meteen reageren op hun klanten. 71% van de consumenten die een positieve ervaring hebben gehad met een merk op een social media-platform zeiden dat ze meer geneigd waren om dat merk aan te bevelen aan de mensen die ze kennen, dus het hebben van een social media-klantenservicestrategie is uiterst belangrijk. Tip: zorg voor een goede onderlinge afstemming tussen de teams van klantenservice en social media.
7e voordeel: Helpt klantenloyaliteit opbouwen
Wat is er nu beter dan gratis merkloyaliteit op te bouwen? Klanten volgen en communiceren met de merken die ze leuk vinden. In feite zegt 90% van de mensen dat ze kopen bij merken die ze volgen op sociale media. Zorg ervoor dat je trouwe publiek betrokken en tevreden blijft. Geef bijvoorbeeld korting via social media aan je volgers.
8e voordeel: Vergroot traffic naar je website
Social media marketing kan helpen om klanten direct naar je website te sturen. Sociale media kanalen zorgen voor meer verschillende inkomende verkeersstromen. Maak een contentplanner, zodat je een vast schema kunt volgen voor het plaatsen van je content. Tip: gebruik bit.ly om je links in te korten en plaats ze in je berichten en profielen.
9e voordeel: Contact
Social media helpt je ook bij het in contact komen met potentiële zakenpartners en samenwerkingsverbanden. Naast dat je je kunt aansluiten bij allerlei groepen, kun je ook overwegen om zelf een Facebook- of LinkedIn-groep op te zetten over de branche waarin je actief bent.
10e voordeel: Verspreid content
Social media helpt je om je content te verspreiden zodat je je doelgroep kunt bereiken. Elke seconde worden er 9.729 tweets verzonden. Daarnaast zijn er naar schatting 5,6 miljard Google-zoekopdrachten per dag. Berichten in social media, zoals tweets, kunnen een hoge ranking krijgen in Google, dus dat is een grote kans om gezien te worden door de juiste mensen.