10 tips voor het schrijven van sterke e-mail

Hoe schrijf je een effectieve e-mail? Belangrijk is dat zowel de body, de onderwerpregel als de afzender voldoende aantrekkelijk zijn om de e-mail te openen. Wij geven je tien tips die je daarbij helpen.

Tip 1: Geef aan wat de ontvanger met je e-mail kan doen

Gebruik taal die de ontvanger duidelijk maakt wat ze kunnen doen met de informatie in de e-mail. Een werkwoord is dan vaak een goed idee, maar hoeft niet per se.

Tip 2: Personaliseer

Sterk gesegmenteerde e-mails hebben meestal hogere prestatieniveaus – zoals open rate en klikfrequentie – dan e-mails die niet gepersonaliseerd zijn. Hoe meer gesegmenteerd je e-maillijst, hoe beter je de onderwerpregel kunt personaliseren en relevante content aan die e-mailontvanger kunt bieden.

Tip 3: Kies voor duidelijkheid

Schrijf een onderwerpregel die eerst duidelijk is en daarna pakkend. Duidelijkheid moet altijd je eerste prioriteit zijn.

Als je, nadat je een duidelijke onderwerpregel hebt opgesteld, het ook pakkend, grappig, schattig, grillig of wat dan ook kunt maken – ga er dan voor. Maar offer nooit duidelijkheid op voor amusementswaarde.

Tip 4: Stem je onderwerpregel en de content op elkaar af

Het is van cruciaal belang dat je call-to-action-tekst en je landingspagina-aanbod op elkaar zijn afgestemd. Dit geldt ook voor de onderwerpregel in je e-mail en de content zelf.

Tip 5: Leg direct uit waarom je de ontvanger benadert

Gebruik het begin van de e-mail om uit te leggen hoe jullie elkaar kennen.

Tip 6: Schrijf in de tweede persoon

Je schrijft dan ‘je’ en ‘jouw’ of ‘u’ en ‘uw’. Hiermee richt je de tekst op de lezer, niet op jezelf.

Tip 7: Praat over voordelen, niet over functies

Praten over de functie alleen is niet voldoende, praat over de voordelen die je product of dienst de ontvanger biedt.

Tip 8: Houd het kort

Probeer je verhaal niet in één e-mailbericht te proppen, maar wees selectief in je tekst. Schrijf een pakkende tekst en laat de ontvanger doorklikken naar een pagina op je website voor meer informatie.

Tip 9: Wees menselijk

E-mail kan geweldige manier zijn om de persoonlijkheid van je merk te laten schitteren, waardoor je een zinvolle relatie kunt opbouwen met de mensen op je e-maillijsten. Verras je publiek door je merk te vermenselijken.

Tip 10: Gebruik bruikbare taal in je CTA

Mensen scannen hun e-mails. Als er één ding is waarvan je wilt dat je ontvanger het oppikt, is het je call-to-action. Gebruik hiervoor een opvallende knop. Besef echter dat niet iedereen ervoor zal kiezen je afbeeldingen weer te geven. Zorg dus dat de platte tekst helder en duidelijk is en ook zonder allerlei franje goed presteert.

Bron: Hubspot



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven