Je hebt een B2B-campagne opgezet en je bent benieuwd naar de voortgang. Welke KPI’s pas je toe? Het meten van KPI’s helpt je om het succes van je campagne te meten, te communiceren en te verbeteren. Allereerst is het belangrijk om te bepalen welke doelen je beoogt met je campagne. Bedenk dat elk doel SMART moet zijn (specifiek, meetbaar, haalbaar, relevant en tijdgebonden).
We zetten de tien meest voorkomende KPI’s voor je op een rijtje.
1. Websiteverkeer
Websiteverkeer laat je zien hoeveel bezoekers er naar je website komen. Dit getal levert je basisinformatie op en context voor andere statistieken, zoals organisch en betaald verkeer.
Wat het je vertelt: Je campagne leidt mensen naar je website.
2. Organisch verkeer
Organisch verkeer is het totale aantal bezoekers dat via een zoekmachine op je website komt. Het is één van de meest bruikbare KPI’s om te meten hoe goed je contentmarketing- en SEO-strategieën werken. Het verhogen van organisch verkeer is een waardevol doel omdat deze bezoekers zichzelf hebben gekwalificeerd via zoekintentie en geen extra kosten vereisen om te verwerven. Betaalde advertenties vallen hier niet onder.
Wat het je vertelt: Je content wordt met succes ontdekt in zoekopdrachten.
3. Betaald verkeer
Betaald verkeer is het totale aantal bezoekers dat via betaalde promotie op je website komt. Betaalde campagnes worden getarget op basis van door adverteerders gedefinieerde demografische gegevens.
Wat het je vertelt: Je advertenties leiden verkeer naar je content en landingspagina’s.
4. Kosten per klik (CPC)
Kosten per klik (CPC) is het totale uitgegeven bedrag gedeeld door het aantal klikken dat een PPC-campagne (pay-per-click) heeft gehad. Simpeler: het gaat erom hoeveel een adverteerder betaalt voor elke klik. Het instellen van een doel- of benchmark-CPC is handig om te bepalen of je betaalde B2B-marketingcampagnes efficiënt gebruik maken van je advertentie-uitgaven.
Wat het je vertelt: Je campagne genereert klikken tegen een efficiënte door effectieve targeting, biedingen en advertentiemateriaal.
5. Klik door rate (CTR)
Click through rate (CTR) het aantal totale vertoningen gedeeld door het aantal klikken. Deze statistiek wordt gebruikt in meerdere B2B-marketingcontexten, waaronder e-mailmarketing, betaald zoeken, gesponsorde inhoud en elke andere campagne waarbij het totale aantal vertoningen kan worden gemeten, samen met het aantal doorkliks. CTR is één van de meest voorkomende KPI’s om on the fly te optimaliseren.
Wat het je vertelt: Je berichten, advertentiemateriaal of CTA dwingen kijkers om de gewenste actie te ondernemen en te klikken.
6. Conversieratio
Conversieratio is het aantal bezoekers van een pagina gedeeld door het aantal conversies, waarbij een conversie de actie is die je wil dat ze op een pagina uitvoeren. Zoals een aankoop, maar ook het downloaden van een boek of het invullen van een formulier..
Wat het je vertelt: Je bent effectief als je gebruikers begeleidt naar de beoogde doelen van je campagne.
7. Kosten per lead (CPL)
Cost per lead (CPL) is het totale uitgegeven bedrag gedeeld door het aantal gegenereerde leads. Net als bij CPC helpt deze KPI je om het traject van je campagne te begrijpen en of de resultaten de kosten rechtvaardigen of niet.
Wat het je vertelt: Je campagnes hebben een positieve impact op de pijplijn tegen een efficiënte prijs.
8. Conversieratio van MQL naar SQL
De conversieratio van marketing qualified lead (MQL) naar sales qualified lead (SQL) is het totale aantal MQL’s dat SQLs worden. Deze KPI is nuttig voor het begrijpen van de relevantie en gereedheid van doelgroepen die via een campagne worden bereikt
Wat het je vertelt: Je campagnes trekken de juiste soorten doelgroepen aan en bereiden ze voor om verder te gaan in de verkooptrechter.
9. Kosten voor klantacquisitie (CPA)
Customer acquisition cost (CAC) is het totale bedrag dat je hebt uitgegeven gedeeld door het aantal verworven klanten. Het geeft het aan hoeveel elke klant kost om te verwerven. Bij deze KPI heb je context nodig, zoals de langetermijnimpact van merkcampagnes op klantenwerving en de levenslange waarde van een verworven klant.
Wat het je vertelt: Je verkoop- en marketinginspanningen converteren nieuwe klanten met efficiëntie.
10. Customer Lifetime Value
Customer Lifetime Value (CLV) is de totale waarde van een klant over zijn gehele relatie met jouw merk. Het kan rekening houden met lopende abonnementen, upsells, verwijzingen en meer. Het verkrijgen van een volledig beeld van CLV helpt je bedrijf de ware ROI van marketinginspanningen te begrijpen, en het bijhouden ervan als een KPI helpt je te optimaliseren rond tactieken, benaderingen en persona’s die de meest winstgevende langetermijnklanten produceren.
Wat het je vertelt: De klanten die je bedrijf verwerft, bieden waarde en winstgevendheid die verder gaan dan de eerste verkoop.
Bron: LinkedIn
Tip: Wil jij de performance van jouw website verbeteren? Dan is de training Usability, Experience & Conversie wat voor jou!
- In 3 dagen leer je hoe je de user experience van jouw website kunt verbeteren en de conversie kunt verhogen.
- Ook leer je beïnvloedings- en verleidingsprincipes in de praktijk toe te passen in een online omgeving.