Google Home, chatbots, Apple Earpods, smartwatches, artificial intelligence en virtual reality. Dit is slechts een willekeurige greep uit de innovaties die je de afgelopen tijd de revue zag passeren op marketingblogs als CustomerTalk, Emerce en Frankwatching. Veelal spreken we over succesvolle productlanceringen die trendsetters vormen. Op basis van de eerste, positieve ontwikkelingen stellen we dan een prognose op over het verdere verloop van de marktpenetratie in de aankomende jaren.
Bij de bestudering van succesvolle productvernieuwingen kunnen we echter vooral veel leren van de hypes van tijdelijke aard. Juist die falende innovaties maken duidelijk waarom andere technologische vernieuwingen wel slagen. De analyse van die mislukkingen geeft je waardevolle inzichten in cruciale succesfactoren. Deze factoren vormen een duidelijke leidraad voor iedereen die een nieuw product of een nieuwe service in de markt wil zetten.
Factoren voor het falen van innovaties
Voor de vaststelling van die succesfactoren nemen we de Google Glass als voorbeeld. Dit product moest een onmisbaar gadget worden, zo stelden de marketeers van Google bij de lancering van het technologische hoogstandje in 2013. Op het eerste oog leek de poging om een nieuwe stap te zetten in het informatietijdperk van de IT-reus veelbelovend. Mede door de prijs van 1.500 euro lagen de verwachtingen dan ook hoog. Desondanks werd het geen succes en dat heeft een viertal duidelijke oorzaken.
1. Geen toegevoegde waarde
De belangrijkste oorzaak voor het falen is het ontbreken van een toegevoegde waarde. Een geslaagde innovatie kenmerkt zich door het aanwezig zijn van een duidelijke behoeftevervulling. Zonder concrete behoefte vanuit de markt is het lastig om een product te positioneren en een doelgroep te bepalen. Dit is exact wat Google heeft nagelaten bij de introductie van Google Glass. De basisfeatures van de bril – foto’s maken en directe toegang tot het internet – spelen namelijk niet in op de behoeften van consumenten. Die functionaliteiten zijn immers zo goed als identiek aan die van een smartphone.
2. Vraagtekens bij de privacy
Al voor de lancering van de Google Glass bestonden er zorgen over de privacy. Met de bril kan immers op ieder moment ongevraagd een foto worden gemaakt van willekeurige voorbijgangers of een opname worden gemaakt op plaatsen waar dit niet toegestaan is, zoals bijvoorbeeld in een bioscoop. Dit leidde tot veel onrust onder de consumenten.
3. Geen trendy ontwerp
Daar waar critici een meer modieus ontwerp hadden verwacht van een bedrijf als Google, heeft de Google Glass een uitstraling die niet echt tot de verbeelding spreekt. Het product heeft dan ook meer weg van een prototype dan dat het oogt als een daadwerkelijk doorontwikkeld product.
4. Stevig prijskaartje
Een prijzig product leidt automatisch tot hoge verwachtingen bij consumenten. En die vonden 1.500 euro voor het gadget duidelijk te veel. Want voor dat bedrag wordt meer verwacht dan al langere tijd beschikbare functionaliteiten. Ter vergelijking, op het moment van de introductie kon je voor dat bedrag ook een goede laptop of twee smartphones kopen.
Lessen van de Google Glass
Succesverhalen zijn makkelijk te vinden op marketingblogs. Het is echter ook waardevol om de productlanceringen te analyseren die zijn mislukt. De Google Glass is daar, ondanks de vooruitstrevende technologie, een goed voorbeeld van.
- Zorg ervoor dat het product toegevoegde waarde biedt en een probleem oplost. Geslaagde innovaties hebben altijd een extra toevoeging die consumenten enthousiast maakt.
- Geef consumenten geen reden om het product te wantrouwen. Zij vinden hun privacy zeer belangrijk.
- Zorg voor een aantrekkelijk productdesign, zeker bij een stevig prijskaartje.
- Vraag de juiste prijs. Zelfs het meest innovatieve product kan falen als de prijssetting niet aansluit bij de wensen en mogelijkheden van de doelgroep.
Wil je in de toekomst zelf een innovatief product succesvol in de markt zetten? Vergeet dan niet om ook mislukte productlanceringen te analyseren. Hypes van voorbijgaande aard zien we aan de lopende band, dat is wel duidelijk. We wachten dan ook in spanning af wat de toekomst voor hyper-technologische brillen brengt.