Ter oriëntatie op een tripje naar Duitsland bezocht ik vorige week de internationale website van de Nederlandse Spoorwegen, Hispeed.nl. Want hoewel ik met gezonde tegenzin elke dag van de trein gebruik maak, als braaf forens pendelend tussen woon en werk, kan het spoor best relaxed zijn als je wat verder weg moet, buiten de spits om. Een zitplek, koffie, krantje, laptopje erbij en gaan zoals het hoort te gaan.
Mijn teleurstelling was dan ook groot toen ik bij het bezoek aan de nieuwe internationale reissite al snel merkte dat de boekingsmodule niet werkte. Initieel surfend met Firefox haakte ik na een test in Internet Explorer al snel af; Als het niet werkt blijf ik niet lang hangen. Wel stuurde ik, in een vlaag van filantropie, nog een mailtje met een omschrijving van mijn probleem. Op goed geluk naar info@hispeed.nl, want naast een 0900-nummer en een nogal beperkte contact sectie zag ik nergens andere contactinformatie staan, op een prehistorisch postadres na.
Vandaag deed ik weer een poging. En opnieuw werkte die verdammte boekingsmodule niet, in zowel Internet Explorer als Firefox. Ook thuis krijg ik dezelfde lege invoervelden. Uit pure nieuwsgierigheid toch maar eens een rechterklik-view source. Blijkt dat de vrindjes van Hispeed.nl het geheel laten draaien op open source content management systeem (CMS) Joomla!.
Begrijp me niet verkeerd, er is absoluut niets mis met het Joomla!, sterker nog, als out-of-the-box oplossing, met een leuke template voor een paar dollar, kan Joomla! echt een goede oplossing zijn. Maar voor gebruik als serieus online verkoopkanaal voor een kapitaalkrachtige partij als de Nederlandse Spoorwegen, ik weet niet, het verbaasde me een beetje. Ik weet dat Joomla! door meerdere grote partijen ingezet wordt, maar wat moet je met een standaard framework dat je beperkt in initiële ontwikkeling, competitief zero voordeel geeft en qua beveiliging best problematisch kan zijn? En waarom dan geen Typo3 of Drupal?
Het kan zijn dat ik Joomla! onderschat, maar ik snap het niet helemaal. Kostbare retailruimtes op stations in heel Nederland worden omgebouwd tot uitgestorven “HiSpeed lounges”, grote campagnes worden opgezet, ook online en met affilliates, die overigens braaf traffic doorsturen in de hoop op een leuke conversie… Welke voordelen heeft Joomla! als je de middelen en het draagvlak hebt om te investeren en serieus in wilt zetten op online verkoop? Dan laat je toch een stukje hightech vanaf de grond opbouwen, precies volgens wens, iets dat werkt?
Enfin, Hispeed.nl is in elkaar gezet door Sqills. Mooi verkocht jongens, nu nog even de laatste loodjes. Neem ook die open dirs hier en daar even mee (mirror). Ik heb er voor de rest ook geen verstand van, geen idee of het echt kwaad kan maar het staat zo slordig.
Ik hoop in ieder geval binnenkort mijn reisje te kunnen boeken, hetzij met, jawel, enige vertraging..