Online marketing verovert de marketingwereld, dat is wat we overal horen en zien. Sommigen denken zelfs dat online een totale hostile takeover zal gaan opzetten ten opzichte van traditionele marketing. Het lijkt wel of we het er allemaal over eens zijn dat de dagen van traditionele marketing geteld zijn. Regelmatig kom ik zelfs al marketeers tegen bij mijn klanten die beweren dat ze niet langer in traditionele marketing geloven….vreemd.
Ik ben het hier dus compleet NIET mee eens en vind dit een ongezonde ontwikkeling. No way dat traditionele marketing ooit zal uitsterven en no way dat online marketing kan overleven zonder offline marketing. Het wordt tijd dat we de hype rondom het Social web eens relativerend gaan bekijken en in perspectief gaan zien. Social marketing is een enorm interessante ontwikkeling, die bedrijven veel succes kan brengen, maar het is zeker niet de allesbepalende ‘holy grail of marketing’. Internet en dan specifiek Social media, zijn een nieuw marketingkanaal dat we aanvullend op andere kanalen kunnen inzetten. Vanwege de kracht van dit kanaal kan het zeer zeker ook wel een sleutelpositie gaan innemen in de marktbewerking, maar het zal nooit het enige nog interessante kanaal worden.
Zoals je inmiddels zult begrijpen ben ik een groot voorstander van een crossmedia benadering in de marktbewerking. Een uitgedachte en vooral geïntegreerde aanpak, waarbij diverse kanalen naar gelang doelstelling en doelgroep worden ingezet met als resultaat een versterkende en complementerende werking. Crossmedia is cruciaal om aan de diverse vereiste doelstellingen te kunnen voldoen.
Een van de belangrijkste redenen waarom traditionele marketing zo ontzettend belangrijk is heeft direct te maken met het ‘sociale’ aspect van Social media. Dit zorgt er namelijk voor dat Social media (meestal) totaal ongeschikt zijn voor direct sales. Social heeft dus traditionele marketing nodig om de sales te maken. Andersom heeft traditionele marketing Social media meer en meer nodig om de consument warm te maken voor het merk, mee te nemen in de merkbeleving en om de dialoog aan te gaan. Dit is dus een prima voorbeeld van de versterkende/complementerende waarde die kan ontstaan bij het inzetten van meerdere kanalen. Bovendien is traditionele marketing nog altijd zeer geschikt om te werken aan awareness bij de consument, die daarna online middels Social media kan worden omgezet naar affectie, trust en uiteindelijke loyaltybewaking.
Zoals bekend lopen de internetmarketeers nogal eens vooruit op de doelgroep, vaak vanwege onze grote passie voor dit vak. We moeten echter niet vergeten dat voor het overgrote deel van de mensen Online PR nog vele malen minder aanzien heeft dan PR in gedrukte media. Ook dit is dus een argument dat nog altijd in het voordeel spreekt van traditionele marketing. Overigens is ook hier Social media aanvullend, aangezien offline PR prima kan worden bewerkstelligd door online contacten en netwerkactiviteiten.
Kortom, crossmedia wordt met de dag belangrijker, en dat zal zeker doorzetten. Er is dus geen sprake van OF traditioneel OF social. Alle kanalen kunnen elkaar versterken en complementeren indien ze goed strategisch worden ingezet. Ik denk dan ook dat het knelpunt bij de meeste bedrijven niet zo zeer zal liggen in de kanaalkeuze, maar meer in het afstemmen en integreren van al deze diverse kanalen tot één eenduidige marktbenadering waarbinnen de Social media interacties de basis vormen.