Dit is een bijdrage van onze ‘razende reporter for one day’, August de Vocht van Gemoro Mobile Media
Vandaag was in de Westergasfabriek in Amsterdam het Mobile Advertising Nederland 2010 event, georganiseerd door Sanoma Digital, Ster en Telegraaf media. De dag is georganiseerd om de resultaten te bespreken van de mobile advertising campagne die begin van deze zomer gedraaid heeft op de verschillende websites van de 3 uitgevers. In deze testen deden buiten de uitgevers zelf KWF en Amoy mee en er werd door Valuewait een enquête gehouden onder alle bezoekers van de speciale campagne pagina’s. De zaal zat met 200 deelnemers goed vol en alle grote namen en bureaus waren aanwezig.
De 1e campagne die besproken werd was de case van KWF met de zonkracht oplossing. Het idee van de zonkracht applicatie is dat jij als gebruiker aangeeft, doormiddel van 6 vragen, wat voor huidtype je hebt en dan kun je op 3 verschillende manier informatie krijgen over de kracht van de zon. Ook vragen als ‘wat doet dit met je huid’ en ‘dient je de huid in te smeren?’ worden beantwoord. KWF heeft pakkende en goede banners ingezet en had een goede clickrate. Verder heeft KWF niet alleen een mobiele website en twitter ingezet maar hebben ze ook een speciale applicatie ontwikkeld die zeer goed gedownload is. Ik denk dat de case van KWF bewezen heeft dat content king is en dat je goed moet kijken naar wat de klant wil ontvangen en minder naar wat je zelf wil communiceren. Verder was bij KWF het tijdstip uitstekend voor de campagne. De hoogste zonkracht van het jaar werd precies in die periode gemeten. timing is cruciaal!
De 2e campagne die besproken werd was de case van Amoy, the real tast of Asia. Je kent ze vast wel want ze hebben nu weer een flinke tv/radio campagne ingekocht. Amoy heeft ook zeer goede resultaten geboekt met de mobiele campagne en merkt duidelijk dat de clickrate op een mobiele website hoger ligt dan op een “gewone” internetpagina. Een van de conclusies was ook hier weer dat je als adverteerder goed moet kijken naar wat de gebruiker van de mobiele website of app wil ontvangen. Zo geeft Amoy informatie over Aziatische restaurants met daarbij telefoon nummers maar ook een routeplan op basis van Google maps. Een goede eyeopener was dat er geen verschil zit in een clickrate op een animated banner of een statische banner.
Dankzij Valuewait en STER zijn we ook een stuk wijzer geworden met betrekking tot het gebruik van apps en mobiel internet. Zo had ik altijd al het idee dat veel mensen hun GSM actief op de toilet gebruikte, uit het onderzoek bleek dat inderdaad meer dan 40% te zijn. Voor elk merk dat aan WC reclame doet een interessante manier van adverteren lijkt me (tip!).
De grootste gebruikersgroep voor mobiel internet is de groep tot 24 jaar, de grootste groei zit in de groep van 45 plussers.
Aantal interessante cijfers vanuit Nederland:
- 25% surft meer dan een uur mobiel per dag.
- 14% gebruikt meer dan een uur per dag apps.
- 50% geeft aan meer mobiel te zijn gaan internetten
- En mobiel internet word vooral op de bank gebruikt!
- We ruilen het lezen en het “gewone” internetten in voor mobiel internet maar we kijken niet minder tv.
Al met al zeer positieve cijfers die alleen nog maar beter zullen worden. De mobieltjes worden beter, de verbindingen worden sneller en er worden betere apps en mooiere mobiele websites gebouwd. Het event was goed georganiseerd, er werden interessante resultaten getoond maar al met al viel het kennisniveau nog wat tegen. Zelf had ik verwacht dat wij als markt wat verder zouden zijn maar helaas blijven nog veel adverteerders achter bij de gebruikers; de consumenten. Veel gehoorde opmerking is dat je de consument achterna moet met mobile marketing maar ik zou graag toch een paar A-merken zien die hier mee voorop willen lopen. De markt is er groot genoeg voor want met 22 miljoen actieve GSM’s en meer dan 40% met een data abonnement hebben we in ons kleine land toch een groot potentieel.