Het officiele blog van Google kwam op de 20e met een nieuwtje. Google kent vanaf nu een nieuwe handige manier om sneller tot relevante zoekresultaten te komen, namelijk de zogenaamde ‘suggestions’ box. Als je zoekt op een bepaalde term komen er in de zoekbox al reeds een groot aantal suggesties te staan, erg handig toch?!
Bovendien worden deze resultaten als je een Google account hebt ook nog eens gepersonaliseerd, waardoor zoektermen die je al eens gebruikt hebt bovenaan in de suggesties terecht komen. Je kunt deze gepersonaliseerde suggesties overigens ook eenvoudig weer verwijderen.
Naast deze gepersonaliseerde suggesties geeft Google ook direct navigatieondersteuning door in dezelfde box de directe url weer te geven van de site waar je wellicht naar op zoek bent (zie het onderstaande voorbeeld).
Wat echter voor marketeers, en vooral Google zelf het leukste extraatje is, is het feit dat er voortaan ook gesponsorde koppelingen vertoond kunnen worden in de suggestiebox, zoals in de onderstaande figuur te zien is. Jarenlang was de verwachting dat er nooit advertenties op de Google homepage zouden komen, maar die zijn er nu dan toch (in indirecte vorm) gekomen.