Google test in de VS op kleine schaal een nieuw advertentie- en betaalmodel. Dit kondigde Google vrijdag aan in een e-mail aan een selecte groep adverteerders, zo meldt de Wall Street Journal. Hiermee zou Google de langverwachte stap naar ‘affiliatemarketing’ definitief kunnen doorzetten. Het gaat namelijk om het tonen van ‘product advertenties’ op basis van een door de adverteerder aangeleverde productfeed. En de adverteerder betaalt niet meer per klik, maar een commissie over het aankoopbedrag. ‘No-cure, no-pay’ in optima forma dus.
Alles wat Google op dit moment lanceert wordt ‘een reactie op Bing’ genoemd, maar dat is natuurlijk onzin. Dit soort zaken worden niet overnight bedacht, gemaakt, getest en gelanceerd. Google bood bovendien al eerder diensten aan op basis van Cost-per-Action en Pay-per-Call. Op dit moment is het ook al mogelijk om op commissiebasis te adverteren via het Google Affilaite Network (alleen VS). Het wapen van Microsoft in de strijd tegen Google heet trouwens gewoon ‘geld’. Gebruikers van Bing kunnen een deel van het bedrag dat Bing verdient aan de advertenties, terugkrijgen als ze een aankoop doen nadat ze op een advertentie op Bing hebben geklikt …
De basis voor deze test vorm Google Base, Google’s producten database. Klik hier voor een voorbeeld. De feeds van de adverteerder moeten worden geupload naar Google Base en van daaruit worden de advertenties gemaakt. De adverteerder met de hoogste commissie, staat bovenaan. Maar ongetwijfeld laat Google hier ook een ‘kwaliteitsscore’ op los, waardoor zeker ook de conversieratio zal worden meegenomen.
Het adverteren in de zoekmachines wordt weer een stukje leuker. Het begon met tekstadvertenties, daarna volgden banners, Maps en video en straks dus ook producten met een plaatje en een prijs! Het blijft natuurlijk afwachten hoe en wanneer dit breed wordt uitgerold.