Originele publicatie december 2008. Update september 2024
“Wij zijn ermee gestopt, want het werkt niet”. Dat is een uitspraak die ik vaak hoor als ik met ondernemers of marketeers praat over adverteren via Google AdWords. Ik bied ze dan altijd aan om geheel vrijblijvend een kijkje te nemen in hun AdWords campagne en mijn bevindingen met hun te delen.
Want AdWords kán voor iedereen werken, maar dan moet je het wel op de juiste manier inzetten. Hieronder mijn Top 5 van de meest gemaakte fouten als ondernemers, marketeers of (erger nog) IT-ers zelf hun AdWords campagne hebben opgezet, vaak met de 50 euro gratis kliktegoed-couponnen die Google kwistig verstrekt:
Inhoudsopgave
1. Alles op een hoop
Meestal staan alle zoekwoorden die men heeft ingegeven bijelkaar in één advertentiegroep. Dat betekent dus dat iedereen dezelfde advertentie te zien krijgt. Zowel degene die zoekt op product A, als de Google gebruiker die naar dienst B op zoek is. Beiden krijgen de algemene (en dus niet meest relevante) advertentie te zien en waarschijnlijk stuurt u ze naar uw homepage, waar ze het vervolgens lekker zelf mogen uitzoeken. Dat is ook niet echt aardig …
2. Slechte advertentie
U verwacht blijkbaar wonderen van Google AdWords, want de advertenties die wij tegenkomen zijn soms om te jank huilen. Uw bedrijfsnaam in de titel? Waarom zou een potentiële klant dat willen zien? Laat hem eerst maar eens zien dat u heeft waar hij naar op zoek is en overtuig hem dat hij dit het beste bij u kan kopen! AIDA …
3. Te weinig zoekwoorden
Zijn er echt maar 10 zoekwoorden (of zelfs minder) waarop uw potentiële klant met u in aanraking kan komen? Of zoekt hij misschien ook op uw product in combinatie met een plaatsnaam of de termen “kopen”, “webshop”, “goekoop” etc. etc. etc.?
4. Te VEEL zoekwoorden
Iemand die zoekt op “Breda” is nou niet zeer waarschijnlijk op zoek naar een fotograaf, telefoonabonnement of vitaminepillen. Toch staat niet zelden alleen de plaatsnaam van het bedrijf als zoekwoord in een AdWords campagne …
5. Heel Nederland?
Adverteert u op de voorpagina van de Telegraaf als u in Midden-Brabant een winkel annex showroom hebt in gaskachels? Waarom zou u dan via Google wel in Groningen en Den Helder adverteren? U kunt namelijk uitstekend uw doelregio bepalen in Google AdWords, met bijna 90% nauwkeurigheid!
Conclusie
Als u geen van bovenstaande fouten heeft gemaakt in uw eigen AdWords campagne, dan bent u al een eind op de goede weg. Maar het kan nooit kwaad om een professional naar uw campagne te laten kijken. U ontwerpt tenslotte toch niet uw eigen briefpapier en advertenties? Dus, hoewel ik natuurlijk niet helemaal objectief ben, is de moraal van dit verhaal: Schakel ook voor uw online marketing een professioneel bureau in. Zij nemen u werk uit handen, verbeteren de prestatie van uw campagne, maken de resultaten beter inzichtelijk en verdienen daarmee, als het goed is, zichzelf terug.