De voorzieningenrechter in Den Haag heeft bepaalt dat het Tilburgse bedrijf Medicomfort mag blijven adverteren in Google (via Google AdWords) op het zoekwoord ‘Tempur‘ voor haar website www.medicomfortmatras.nl. In een eerder vonnis was nog sprake van een overwinning van Tempur op concurrent Energy+, maar in dat geval oordeelde de rechter dat sprake was van misleidende advertenties. In het geval van Medicomfort is hiervan geen sprake. Deze uitspraak zal ongetwijfeld als jurisprudentie gaan dienen voor toekomstige zaken die merkhouders aanspannen tegen concurrenten of leveranciers en heeft aldus grote impact op het gebruik van AdWords in Nederland.
De rechter oordeelde dat er sprake is van vergelijkende reclame en dat daarbij geen oneerlijk voordeel wordt behaald en geen sprake is van verwarring. Er is dus geen sprake van merkinbreuk. Tempur kon onder meer niet aannemelijk maken dat er sprake is van een groot kwaliteitsverschil tussen hun producten en het traagschuim matras van Medicomfort. Thijs van der Hilst, directeur van Medicomfort, is blij met de uitspraak: “Dit is goed nieuws voor AdWords adverteerders. Wij waren overtuigd van ons gelijk, want onze matrassen zijn goed vergelijkbaar met die van Tempur, dus dient dit te worden beschouwd als vergelijkende reclame.”
Eerder al stond Google zelf het adverteren op merknaam in AdWords toe. Dat wil zeggen dat merkhouders het plaatsen van AdWords advertenties bij een zoekopdracht naar hun merk alleen nog kunnen voorkomen, als sprake is van misleiding of verwarring. Overigens mag nog steeds in geen geval de merknaam in de tekst van de advertentie zelf worden gebruikt.
Download het volledige vonnis via de PauwR Blog