6 tips voor een perfecte landingspagina

Hoe komt een bezoeker bij jouw website terecht? Vroeger typte een iemand jouw websiteadres oftewel URL in de adresbalk in, drukte hij op enter en kwam op jouw homepagina terecht. Tegenwoordig loopt de route meestal via Google. Wie op zoek is naar informatie, zal via de zoekmachine aan de zoektocht beginnen. Zelfs wanneer ze jouw website al kennen, zullen de meeste via Google op je website terecht komen. Ze typen dan jouw bedrijfsnaam in, samen met de specifieke informatie die ze zoeken. Jouw homepagina is dus niet langer je belangrijkste pagina. De bestemming van de bezoeker, de landingspagina’s, worden steeds belangrijker. Want dankzij Google kan bijna elke pagina van jouw website een landingspagina worden! Daarom 6 tips om een perfecte landingspagina te maken.

1. Zorg voor een goede elevator pitch

Wie ben je en wat heb je de bezoeker te bieden? Die vraag moet je direct beantwoorden op je landingspagina. Promoot je een bekend product, benoem dan de onderscheidende features. Als je een gloednieuw product lanceert, is het belangrijk om goed uit te leggen wat het precies doet.

Een leek dient binnen 5 seconden te begrijpen wat je bedoelt. Lastig? Lees ter inspiratie eens de 10 elevator pitch-voorbeelden van Aja Frost op Hubspot.

2. Benoem de 3 grootste voordelen van je product of dienst

Waarom moet een potentiële klant ja zeggen tegen jouw product of dienst? Neem de 3 grootste voordelen mee op je landingspagina. Het is belangrijk om deze vanuit de lezer te beschouwen: wat wint hij of zij erbij? Dáár dient deze sectie van de landingspagina om te draaien.

3. Wek vertrouwen met sociale bewijskracht

Wist je dat 93% van de consumenten aangeeft dat online reviews hun aankoopbeslissingen hebben beïnvloed? Dit toont aan dat sociale bewijskracht onmisbaar is. Begrijpelijk, want als een ander beweert dat jouw product of dienst uitstekend is, klinkt het een stuk geloofwaardiger dan wanneer jij de enige bent die dit zegt.

Hoe meer reviews, testimonials en ratings je kunt laten zien, hoe beter. Dit geldt zeker voor een landingspagina, die je weinig tijd en ruimte biedt om jezelf te profileren.

4. Zet externe autoriteiten in

Heb je een klant die een autoriteit is binnen je vakgebied? Zorg er dan voor dat dit duidelijk op je landingspagina naar voren komt. Verwijs naar een klantcase, publiceer een review of plaats het logo van het bewuste bedrijf op een prominente plek. Zo vergroot je het vertrouwen in je product of dienst.

5. Maak duidelijk dat scrollen een optie is

Bij sommige landingspagina-designs is het niet duidelijk dat je verder kunt scrollen. Zonde, want daardoor zou de bezoeker veel relevante informatie weleens kunnen missen. Dat heeft invloed op de effectiviteit van de pagina. Als de bezoeker de sociale bewijskracht of bepaalde voordelen namelijk niet ziet, zal hij of zij minder snel ingaan op de call to action. Kies je design dus heel bewust uit om een technisch misverstand te voorkomen!

6. Creëer een glasheldere call to action

Als je mensen niet vertelt wat zij moeten doen na het lezen van je landingspagina, is de kans klein dat ze zullen overgaan tot de gewenste actie. Daarom heb je een sterke call-to-action

Een call to action (oproep tot actie), kortweg CTA is een veelgebruikte term in de marketing en betreft het aanzetten van gebruikers, na het ontvangen van een reclameboodschap, tot een specifieke handeling of een..

-button nodig, waarop je duidelijk omschrijft welke actie de bezoeker kan ondernemen. Wees daarbij niet te generiek. ‘Klik hier’ is bijvoorbeeld niet echt een motiverende call to action. Ga liever voor een tekst die het voordeel van je product of dienst benadrukt, zoals ‘Bespaar 10%’.

Zorg er daarnaast voor dat je call to action opvalt, zodat de bezoeker deze niet kan missen. Maak de button dus niet te klein en gebruik een kleur die eruit springt!



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven