3 alarmbellen voor optimalisatie met de verkeerde zoektermen

Hoe je het ook went of keert, geen search engine optimization zonder zoektermen. Zoekwoorden vormen de basis van je contentstrategie en zijn de drijfveren voor verkeer naar je website. Heel vervelend dus als het hier al fout loopt. Aan de hand van een zoekwoordenonderzoek achterhaal je natuurlijk welke keywords voor jou belangrijk zijn, maar soms is niets wat het lijkt. Een zoekterm kan namelijk voor de zoeker een heel andere betekenis hebben dan voor jou.

Jammer genoeg kom je hier soms pas later achter, ook al heb je veel tijd in je onderzoek gestoken. Bij de opstart van een nieuw project heb je vaak nog niet de kennis van je markt en je doelgroep. Welke zoektermen gebruikt je ideale klant écht en met welke intentie? Hier kom je misschien pas na vallen en opstaan achter. Een goed uitgedacht en tijdrovend concept kan dus niet het gehoopte resultaat opleveren, omdat je tracht te optimaliseren rond de verkeerde zoektermen.

Drie alarmbellen geven aan of jij voor de verkeerde keywords optimaliseert.

1. Hoge bounce rate en korte tijd op de pagina

Een hoge bounce rate zegt duidelijk niet alles. Er zijn genoeg voorbeelden te bedenken van pagina’s waar een hoge bounce rate juist aangeeft dat de bezoeker exact heeft gevonden wat hij nodig heeft. Zo heeft een contactpagina of een infopagina op Wikipedia typisch een hogere bounce rate. Bij een pagina die actie moet drijven, is een hoge bounce rate wel problematisch.

Als je als eigenaar van een webwinkel merkt dat je bezoekers direct afhaken, of maar heel kort op de website blijven, moeten de alarmbellen natuurlijk afgaan. Een hoge bounce rate kan komen omdat jouw webwinkel bij landing op de website geen vertrouwen wekt. Hier kun je aan werken door het hebben van een modern, professioneel ogend uiterlijk van de website en tevens het aanvoeren van een legitieme keurmerkbadge. Dit is essentieel en de meeste Nederlandse webwinkels hebben dit wel voor elkaar.

Eén van de andere mogelijke redenen voor een hoge bounce rate kan zijn dat je de verkeerde doelgroep target met je zoekwoorden. Bijvoorbeeld, wanneer je in business-to-business opereert, maar optimaliseert rond keywords die een consument als zoekterm gebruikt. Consumenten en industriële kopers hebben verschillende verwachtingen wanneer ze op je landingspagina komen. Als jouw zoektermen het verkeerde publiek aantrekken, zijn die bezoekers meteen weer weg.

Zo komt de prospect die in de markt is voor een industriële hogedrukreiniger idealiter niet op een webwinkel met budgetmodellen. Weet dus welk publiek je aantrek. Hou hiermee rekening in je zoekwoordenonderzoek, je verkoopteksten en je call to action. Hoewel de bounce rate en de time on site geen zaligmakende metrics zijn, kunnen ze je wel helpen in het tijdig opsporen van problemen met je zoekwoordenoptimalisatie.

2. Beperkte organische zichtbaarheid

Contentmarketing en SEO hebben als evident doel gevonden te worden tussen de zoekresultaten. Niet gevonden worden is dus een redelijke domper. Er zijn al genoeg bedreigingen die je organische zichtbaarheid kunnen verstoren. Google voert geregeld wijzigingen door aan de indeling van de zoekmachineresultatenpagina’s. Daarnaast kan je weggedrukt worden door tot wel vijf advertenties bovenaan de pagina.

Het is dus belangrijk dat je al van begin af aan rekening houdt met je organische zichtbaarheid. Zorg er dan ook voor dat je pagina overeenstemt met de zoekintentie van de gebruiker. Wanneer je bijvoorbeeld wil optimaliseren rond cashflow forecasting, moet je beseffen dat de gebruiker op zoek is naar informatie rond cashflow forecasting en nog niet naar jouw topproduct. Als je met enig succes voor cashflow forecasting wil scoren, moet je dan ook een kwalitatieve informatiepagina op poten zetten.

Zoekresultaten op Google voor ‘cashfow forecasting’

Wanneer je optimaliseert rond cashflow forecasting software, heeft je productpagina meer kans om organisch te scoren. Deze zoekers zitten verder in de koopcyclus en zijn klaar om te leren waarom jouw product hun problemen verhelpt. Zorg er dus voor dat jouw pagina in lijn ligt met de zoekintenties van de gebruikers. Als dit niet het geval is, is evaluatie noodzaak. Bekijk opnieuw de targeting keywords, of pas je content aan.

Gebruik Google Search Console om na te gaan of je na verloop van tijd beter scoort op de zogenaamde long tail keywords. Dit zijn meer specifieke zoekwoorden die doorgaans bestaan uit drie of meer woorden.

3. Veel impressies, maar een lage click through rate

Veel impressies? Al je werk heeft geloond en je bent erin geslaagd een goede organische positie te veroveren. Maar, je merkt géén toename in het organisch verkeer naar je website? Al dat harde werk levert dan niet de gewenste resultaten en zoekers klikken niet door naar je website. En dat is jammer.

Identificeer je pagina’s met een hoge positie, een hoog aantal impressies en weinig klikken. Gebruik hiervoor wederom het kosteloze Google Search Console en ga na waar het fout loopt. Misschien stemt je pagina niet overeen met de zoekintentie van de gebruiker. Misschien is jouw pagina de vreemde eend in de bijt en staat deze tussen resultaten die irrelevant zijn voor jouw product. Wellicht heb je als enige geen keurmerk. Hopelijk heb je niet geoptimaliseerd rond de verkeerde zoekwoorden en kun je met een frisse titel toch die bezoekers naar je website halen.

Belang van relevante content

Het is dus erg belangrijk voor een goede contentstrategie dat de zoekwoorden waarvoor je optimaliseert in lijn liggen met de inhoud op je pagina. Geen product-gerelateerde keywords op een informatiepagina en vice versa. Je wil de juiste mensen aantrekken naar je site: geëngageerde gebruikers die converteren. Focus hierop. Een belangrijk onderdeel hiervan is de zoekintentie van de gebruiker goed te kunnen inschatten. Wanneer je die kent, kun je gericht optimaliseren.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven