Morgen is het zover, de iPhone 3G is dan alweer een half jaar in Nederland te verkrijgen. Wat heeft de iPhone in Nederland in die tijd teweeg gebracht en heeft deze telefoon meegeholpen aan een versnelde ontwikkeling in telefonieland? Ik denk van wel.
Alleen al als je het aantal verkochte iPhones in 2008 bekijkt, kan je niet ontkennen dat dit een groot succes is geworden. T-mobile bracht afgelopen december in een persbericht naar buiten dat er meer dan 100.000 iPhones zijn verkocht.
Mede door de iPhone rijst ook mobiel internet in Nederland de pan uit. T-mobile constateerde in december dat iPhone gebruikers per dag zorgen voor zo’n 2 terabyte (!) aan dataverkeer. Dat is zeven keer zo veel als een jaar eerder.
Nou vraag ik me wel af of T-mobile hier zelf blij mee is, het kost telecombedrijven namelijk flink wat tijd en geld volgens telecomanalist John Strand. Voor zijn onderzoek heeft hij tientallen telecombedrijven in meerdere landen gesproken, waarna hij constateerde dat geen enkele operator winst kan maken met de iPhone.
Vergelijkbare toestellen
Inmiddels zijn we een half jaar verder en komen diverse andere merken met vergelijkbare toestellen. Donderdag was de persconferentie van T-mobile waar de HTC G1 werd geïntroduceerd, de eerste telefoon die draait op het open source besturingssysteem van Google, genaamd Android.
Nokia probeert de iPhone te overtreffen met de N97 die waarschijnlijk deze zomer uitkomt.
Maar ook Apple zelf is waarschijnlijk weer bezig met een nieuw model. De geruchtenmachine meldt de laatste tijd vaak nieuws over een iPhone nano. Volgens iDealsChina zijn er inmiddels al meer dan een half miljoen van geproduceerd. Het blijven geruchten, afwachten dus maar.
Mobiele websites
Door de enorme toename van het gebruik van mobiel internet bouwen steeds meer bedrijven een geoptimaliseerde website voor telefoons. OMI2 heeft onlangs in een onderzoek onderzocht hoeveel mobiele internet gebruikers Nederland intussen telt. Op basis van diverse gesprekken van OMI2 met diverse Nederlandse mobiele operators concluderen ze dat er maandelijks circa 1.6 miljoen gebruikers een of meerdere keren met hun mobiele telefoon het internet bezoeken. Dat is 12% van de bevolking die gebruik maakt van ‘reguliere’ mobiele diensten als bellen en SMS. De groei van het aantal actieve gebruikers is bovendien 30% tot 40% per jaar.
Er zijn mobiele websites die zich aanpassen aan het toestel. Zo heb je websites die speciaal voor de iPhone zijn gemaakt, zoals Facebook, maar ook websites die gemaakt zijn voor de wat lagere schermresoluties.
Overzicht mobiele websites
Overzicht van iPhone geoptimaliseerde websites.
Ben je als bedrijf van plan om een mobiele website te gaan maken, kijk dan zeker is naar deze 29 usability richtlijnen voor mobiele websites.
App Store succes
Apple heeft als eerste en met groot succes de app store in iTunes gelanceerd. De app store is enorm populair geworden, onder andere doordat je heel eenvoudig en snel applicaties kunt bekijken, installeren en gebruiken. Voor het installeren van de applicaties zijn geen lastige kabeltjes nodig, dit gebeurt allemaal ´over the air´. Het voordeel van een native applicatie boven een webapplicatie is dat er lokaal dingen opgevraagd en uitgevoerd kunnen worden. Je kunt dus een applicatie gebruiken zonder dat daar internet voor nodig is. Daarnaast kun je met een native applicatie wat doen met de functionaliteiten van de telefoon. Zo kun je bijvoorbeeld van GPS, de camera, de microfoon en de bewegingssensor gebruik maken. Dit resulteert in functionele applicaties, die relevante content aanbieden. Maar ook een simpel spel wordt door deze functionaliteiten een echte belevenis.
Ontwikkelaars kunnen als ze een goed idee hebben hier nog flink wat geld mee verdienen, daar zijn intussen legio voorbeelden van te noemen. De app store biedt de mogelijkheid voor ontwikkelaars om deze apps gratis aan te bieden of er een vergoeding voor te vragen. Hier wordt gretig gebruik van gemaakt en inmiddels zijn er ook al vele bedrijven die gespecialiseerd zijn in het ontwikkelen voor de iPhone. Zo heeft service2media bijvoorbeeld de Hyves applicatie gemaakt en Peperzaken die van NU.nl
Begin december meldde Apple al dat er inmiddels meer dan 10.000 apps in de app store te koop zijn en dat er 300 miljoen keer applicaties zijn gedownload.
Product van het jaar
Op 22 december maakte Kassa de uitslag bekend van de verkiezing tot het ‘Product van het jaar 2008’. De iPhone won met 29,3 procent van de stemmen. Op de tweede plaats kwam de Nintendo Wii Fit, die maar 10 stemmen minder kreeg.
Conclusie
Met de komst van onder andere de iPhone zijn alle ontwikkelingen naar mijn idee een stuk sneller gegaan. Steeds meer bedrijven zien in dat er iets gedaan moet worden met de mobiele telefoon. Er worden geoptimaliseerde websites gebouwd, mobiele advertenties gemaakt op basis van locatie en gedrag, kortom, mobile marketing wordt steeds belangrijker.
Aangezien je telefoon steeds meer informatie kan geven over jou en je leven, kun je bijna spreken over ‘de afstandsbediening van je leven’. Een uitspraak van Jeroen van Glabbeek die tevens beweerde dat bedrijven binnen een paar jaar niet meer buiten een mobiele strategie kunnen. Een mening die ik met hem deel.
Hoe denken jullie over deze ontwikkelingen? Gaat de groei in 2009 nog steeds door of stagneert de toename? Leef je uit in de comments.