De metaverse was al een van de top trending termen in 2021, maar toen Facebook de naamsverandering naar Meta aankondigde om de metaverse-focus te versterken, werd het naar een geheel nieuw niveau getild. Het is voor veel merken nog onduidelijk wat ze op dit moment kunnen doen om klein te beginnen en de metaverse in hun marketingplannen te introduceren. Daarom 3 toepassingen om je kennis over de metaverse bij te spijkeren.
1. E-commerce
Veel van wat we tegenwoordig kopen en verkopen zijn digitale producten, dat wil zeggen immateriële items die in digitale vorm bestaan. Denk aan films, muziek, e-books, videogames, in-game items, software, online cursussen, artwork en natuurlijk NFT’s.
De metaverse zal de volgende stap zijn in de evolutie van dergelijke digitale producten.
In plaats van je favoriete film bijvoorbeeld op een flatscreen te bekijken, kun je met de metaverse jezelf onderdompelen in het verhaal via de 360° VR-ervaring.
Kunstenaars kunnen uitgestrekte landschappen ontwerpen, architecten kunnen luxueuze huizen creëren en ontwikkelaars kunnen adembenemende games maken – allemaal beschikbaar voor aankoop.
2. Online winkelen
Op dezelfde manier waarop de meeste millennials liever online winkelen dan naar een fysieke winkel gaan, is het waarschijnlijk dat VR-shoppen net zo vanzelfsprekend zal zijn voor leden van Gen Z.
Maar er zijn al een aantal augmented reality-apps die de winkelervaring verbeteren. De metaverse zal waarschijnlijk voortbouwen op deze fundamenten om ze meer meeslepend te maken.
Het doel is hier simpel: combineer de voordelen van offline en online winkelen. Zo zou je in de metaverse bijvoorbeeld een outfit moeten kunnen uitproberen om te zien of deze goed bij je past – net als in het echte leven – maar je moet ook 24/7 service hebben en niet te maken hebben met drukte.
3. Digitaal onderwijs
De COVID-19-pandemie leidde tot een explosie in het onderwijs op afstand. Miljarden mensen over de hele wereld vertrouwden op tools zoals Zoom en Google Classroom om te studeren, les te geven en samen te werken. We zagen ook een piek in de creatie en consumptie van online cursussen.
Dit alles toonde ons het potentieel van digitaal onderwijs en waarom een klaslokaal niet beperkt hoeft te blijven tot vier muren. En we hebben ook nieuwe manieren ontdekt om persoonlijke vergaderingen en lessen te simuleren terwijl we op afstand blijven.
De metaverse zal bijdragen aan dit idee. Het helpt bij het visualiseren van lessen en hoofdstukken via interactieve 360-graden animaties. Deze praktische benadering kan leren niet alleen leuk, maar ook zeer efficiënt maken. Het potentieel is hier enorm.
Artsen, ingenieurs en natuurkundigen kunnen samenwerken met kunstenaars om cursussen en sessies te creëren die zelfs de meest genuanceerde onderwerpen in hapklare brokken kunnen opsplitsen. Deze combinatie van entertainment en educatie kan lastige concepten begrijpelijker en gedenkwaardiger maken.