Meer social advertising 2.0?

Vanuit verschillende hoeken klinkt steeds vaker de vraag welke richting het internet met social networks op gaat. Sterker nog, velen stellen dat het ideaal zou zijn, en slechts een kwestie van tijd, dat we vanuit één plaats ook al onze online activiteiten bij kunnen houden. Kijk naar de situatie in de echte wereld, waar we ook vanuit een thuisbasis naar onze favoriete plaatsen gaan, onze vrienden contacteren, of andere interactie opzoeken.

Op dit moment houden velen een privé- en zakelijk online netwerk bij (in mijn geval Hyves en LinkedIn), eventueel gecombineerd met een extra dienst als Twitter. Iedere dienst vervult zijn functie, maar wat zouden we dit graag centraliseren naar een vaste portal/hub/geef het beestje maar een naam.

In werkelijkheid zijn we echter nog niet in deze situatie beland en schieten er nog steeds nieuwe netwerken uit de grond. Deze beweren allemaal bestaansrecht te hebben door te voldoen aan de wensen van bepaalde mensen met een van de volgende behoeften:

1. Ik wil contact houden met de mensen die ik al ken
2. Ik wil mensen ontmoeten met dezelfde interesses, of mijn (zakelijke) kennissenkring uitbreiden
3. Ik wil mezelf online profileren
4. Ik wil kennis of verhalen met anderen delen
5. Ik zoek hulp van andere mensen

Dat veel van deze netwerken uiteindelijk verdwijnen, of opgaan in anderen en uiteindelijk misschien zelfs wel een groot social network vormen lijkt vast te staan. Het zou daarom logisch zijn dat sociale netwerken juist op het hoogtepunt van de social network hype het maximale uit advertenties proberen te halen.

Het tegenovergestelde is echter waar. Uit een onder 3000 social network gebruikers (o.a. Facebook, MySpace, Friendster, Hi5) uit blijkt dat 87% de advertenties weinig tot niet onder zijn of haar interesses en/of voorkeuren schaart. Liefst 85% van de gebruikers zit liever op een gratis social network met advertenties gericht op eigen persoonlijke voorkeuren, dan betalend op een advertentieloos netwerk. Tijd voor meer social advertising 2.0?



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven