Marketeers moeten verder kijken dan merkpagina’s op Social Networks

Merkpagina's Social networksIedereen kent ze, de merkpagina’s en door bedrijven opgezette merkgroepen op Social networks. Denk bijvoorbeeld eens aan het enorme aantal groepen op Hyves dat opgericht is voor en door een merk. Maar werken deze pagina’s eigenlijk nog wel voor de consument….of hebben we het dan eigenlijk al weer over achterhaalde technieken?

Engels onderzoek van IAB, beschreven door Matt Rhodes laat zien dat consumenten onderhand wel genoeg hebben van alle merkpagina’s en groepsuitnodigingen. Uit een onderzoek onder 2000 respondenten bleek dat bijna 2/3e van de mensen genoeg heeft van alle uitnodigingen voor merkpagina’s en merkapplicaties. Let er wel op dat het hier gaat om door bedrijven zelf geïnitieerde merkpagina’s en dus niet om door fans opgerichte groepen rondom een merk. Over dat soort groepen namelijk geen kwaad woord, dat zijn kleine merkhemeltjes qua interactie en marktonderzoek voor marketeers. Heb jij als merk een door consumenten opgerichte groep van 100.000+ leden, dan heb je het gemaakt!

Deze constatering is interessant voor marketeers, en voor de Social network strategie die ontwikkeld wordt. Het aanmaken van een merkgroep op Hyves, het interacteren met consumenten en het opzetten van applicaties zijn dus NIET langer voldoende om de consument bij je product of dienst te betrekken. De consument bevindt zich binnen het Social network in een privé omgeving en staat vaak niet open tot het accepteren van merken tussen de persoonlijke contacten, foto’s en video’s. Het is dan ook niet gek dat er tot op heden nog vrijwel geen bedrijf is geweest dat succesvol aan advertising op Social networks heeft gedaan. Zoals gezegd is een Social network daar ook niet geschikt voor, of het moet zijn dat er echt aan social advertising wordt gedaan (iets voor de toekomst).

Wat we volgens Matt als marketeers moeten doen, en ik ben het daar mee eens, is de attentie van de consument en het eerste contact zien neer te zetten op het Social network, om ze vervolgens geïnteresseerd te kunnen krijgen voor een beter geschikte plaats die je zelf hebt ingericht, bijvoorbeeld een Brandcommunity, of Niche community. De toekomst is aan de Niche communities, dat is bekend. Wat echter niet veel mensen beseffen is dat de grote algemene Social networks wellicht DE visvijver kunnen zijn voor de Niche communities.

Hier komt de door veel mensen verwarde terminologie te voorschijn…een Social network is NIET hetzelfde als een Community. Een Social network is een persoonlijke plaats waar je contact hebt met vrienden, fotos en videos plaatst en bekijkt, en waar je dat leuke meisje opzoekt dat je de dag daarvoor hebt gezien in de stad. Communities zijn plaatsen waar je contact met anderen hebt vanwege wederzijdse interesse in een bepaald onderwerp of thema. Dit is een wezenlijk verschil, aangezien iemand in een community veel meer open zal staan voor merkcommunicatie zolang het maar relevant is ten opzichte van het onderwerp. Kortom, het credo luidt: Zorg dat je de mensen vanuit Social networks naar je community weet te krijgen!



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven