Online influencers zijn voor de marketeer wat culinaire recensenten zijn voor een restaurant. Je weet dat ze er zijn en dat ze een grote invloed kunnen hebben op hoe er over je gedacht wordt. Maar wie zijn het hoe kun je ze bereiken?
Grote kans dat je het niet weet. Volgens onderzoek van LEWIS PR worden deze invloedrijke bloggers en twitteraars door twee op de drie marketeers gezien als belangrijke doelgroep op social media. Iets meer dan de helft weet echter niet wie het zijn. Een even grote groep probeert toch om online influencers te bereiken. Dat betekent dat een deel maar wat aanmoddert: niet weten wie het zijn, maar ze wel proberen te beïnvloeden.
Hoe je ze dan wel vindt? Zes tips uit de praktijk.
1. Doe mee
Als je wilt weten wie in jouw vakgebied online de tongen losmaakt, duik er dan in. Het is onmogelijk om erachter te komen welke twitteraar er voor jou toe doet, als je niet zelf een actieve account hebt. Je weet pas welke LinkedIn-groep het meeste effect heeft als je zelf lid wordt en regelmatig gaat kijken. Dat vereist concentratie en geduld.
2. Bloggers vinden
Er bestaan verschillende tools om blogs te zoeken, waaronder Technorati, BlogSearchengine.org en voorheen IceRocket. Technorati geeft ook meteen een autoriteit aan de blogs, net als Google Pagerank. Voor al deze tools geldt: staar je niet blind op de resultaten. Met name in het Nederlands is het blijkbaar moeilijk het onderscheid te maken tussen een blog en een journalistiek medium. Houd daarom zelf een blog een tijdje in de gaten om te zien hoe vaak nieuwe artikelen worden geplaatst en reacties verschijnen – beide zijn een goede graadmeter voor de populariteit van een blog. Weten hoe vaak een blog ongeveer bezocht wordt? Probeer eens URLinformatie: een beetje nattevingerwerk, maar het geeft een indicatie.
3. Search.twitter.com
Twitter zelf is een uitstekende tool om gebruikers te vinden die over een bepaald onderwerp twitteren (of het in elk geval in hun profieltekst hebben staan). Ook ‘Who to follow’ suggesties kunnen nuttig zijn. Het aantal followers zegt echter niet alles over de invloed van een twitteraar. Wederom is interactie met anderen zeker net zo belangrijk.
4. Lists
Sommige mensen zijn zo aardig geweest om alvast een lijstje voor je aan te maken van twitteraars over een bepaald onderwerp. Heb je bijvoorbeeld iemand gevonden die invloedrijk is op het gebied van medisch afval, dan staat diegene vast in een Twitter list. Daarin vind je ongetwijfeld meer interessante figuren. Op Listorious.com kun je zelfs op trefwoorden zoeken naar lists.
5. Journalisten
Het mag geen verrassing zijn dat de influencers uit het 1.0-tijdperk ook nu nog een grote schare volgers hebben. Niet zelden zijn journalisten in hun vakgebied graag geziene gasten op Twitter. Door ze te volgen en te zien met wie ze de meeste interactie hebben, kun je vaak veel leren.
6. Word er zelf een!
Het mooie van social media is dat je zelf je expertise kunt delen door een blog te starten en deze via sociale netwerken te verspreiden. Zo kun je de dialoog aangaan met influencers, in plaats van ze eenzijdig proberen te bewegen om over je te schrijven. Dat is wel zo prettig, niet alleen voor jezelf maar ook voor de influencer.
Een formule of allesomvattende tool om online influencers te vinden bestaat dus niet, en zal er waarschijnlijk ook niet komen. Of je je nu richt op journalisten of online influencers om je doelgroep te bereiken, het blijft een kwestie van relaties opbouwen waarin je moet investeren.
Op Marketingfacts kun je een uitgebreidere omschrijving vinden van de uitkomsten van het onderzoek. Het volledige onderzoek is hier te vinden, de belangrijkste resultaten zie je in onderstaande infographic.