Duidelijke woorden, die nog waar zijn ook. Het opbouwen van een community is erg moeilijk en de mogelijke valkuilen zijn legio. Ontbrekende relevantie, onvoldoende kritieke massa, verkeerd doelgroepsegment en ga zo maar door! Echter, hoe groter de uitdaging, hoe groter de mogelijke opbrengsten. Het is bijna als bij beleggen, hoe groter het risico, hoe groter het rendement.
Afgelopen weken verspreide het recente onderzoek van Universal McCann (onderzoekshelden!), genaamd Wave5 , zich in snel tempo over het web. Uit dit onderzoek bleek feitelijk dat communities bijdragen aan extra sales, iets waar de enthousiastelingen al lange tijd van waren overtuigd. Consumenten binnen merkcommunities zijn 71% sneller geneigd tot aankopen over te gaan….briljante cijfers!
Gaaf, zo’n renderende community, een mooi visitekaartje voor de marketeers van je organisatie. Echter, zie er eerst maar eens te komen. Zoals de intro al liet blijken, het bouwen van een community is moeilijk en tijdrovend. Vooral wanneer je moet starten vanaf een absoluut nulpunt wordt het erg lastig. Je moet dan namelijk eerst keihard werken om de benodigde ‘kritieke massa’ actief te krijgen, die het zogenaamde vliegwiel aan het draaien krijgen.
De basisvraag (hamvraag) die je moet zien te beantwoorden is natuurlijk: wat is het bestaansrecht van mijn community? Voeg ik iets toe voor de doelgroep waardoor ze zullen blijven willen komen? Meestal is de meerwaarde terug te leiden naar relevante content, profileringskansen of netwerkmogelijkheden. Dit zijn drie facetten (vaak gecombineerd) die voor mensen van toegevoegde waarde kunnen zijn binnen een community.
Zelf heb ik inmiddels meerdere keren ervaring mogen opdoen bij het opstarten van communities, en ik wil daar enkele tips voor meegeven:
- Starten vanaf nul is zwaar, maar moet je wel echt starten met nul?: heb je niet stiekem al een community van klanten en sympathisanten om je bedrijf verzameld? Wellicht niet op sociale media, maar bijvoorbeeld in een database of middels ‘ouderwetse’ postadressen. Starten met een dergelijke basis is van cruciaal belang, zij kunnen zorgen voor de eerste kritieke massa. Begin dus dicht bij huis, met je eigen klanten, beste relaties en persoonlijke omgeving. Nodig hen uit en biedt een early adopter incentive. It isn’t much, but can be a kickstart!
- Speel in op het mediagevoel van je doelgroep: benader je doelgroep met de media kanalen waarvoor ze gevoelig zijn. Ga niet altijd voor de (makkelijke) digitale weg. Zelf adviseerde wij een klant ooit om fysieke ‘goldcards’ op te sturen met daarop een officiële inlogcode voor de community, en een begeleidende brief. Op deze wijze werd een exclusief klimaat gecreëerd waar de klant maar wat graag deel van wilde uitmaken.
- Betrek influencers: wat absoluut cruciaal is voor het opzetten van een themacommunity, is het betrekken van influencers in het vakgebied. Vraag al voor het oprichten van de community enkele experts uit de markt of ze een belangrijke rol willen spelen in de community. Ten eerste nemen deze experts meestal een uitgebreid netwerk mee, ten tweede voegen ze autoriteit toe aan je community die daardoor meer uitstraling heeft, en ten derde zorgen deze experts voor content zodat je niet alles meer zelf hoeft te doen. En what’s in it for them? autoriteit en exposure natuurlijk!
- Betrek de pers: het verspreiden van nieuws is nog altijd een ondergeschoven kindje in het digitale landschap. Men steekt vaak al haar tijd in het bouwen van een gave applicatie of omgeving, en kijkt vervolgens vreemd op als er niemand op af komt. Gek he, men is er niet van op de hoogte. Een goed uitgewerkt persplan kan bij wijze van spreken zelfs een middelmatig concept tot een succes maken (hetzij kortstondig). Laat het complete wereldje waarin je acteert dus weten wat je plannen zijn. Zie het maar als de opening van een nieuwe Starbucks store…en je zult zien, persaandacht brengt rijen voor de deur.
- Breng je concurrentie in kaart: wellicht zijn er al andere communities actief in je vakgebied. Breng deze in kaart maar deins er niet te snel voor terug. Recent nog liepen we tegen een geval aan waarbij reeds jaren een community bestond die echter niet meer voldeed aan de criteria van deze tijd. De nieuwe community leverde niet alleen een beter alternatief, maar nam ook nog eens de sponsoren van de ‘oude’ community over.