Vertrouwen we niet op ons netwerk voor complexe besluitvorming?

Toch GeslaagdHet is de gedoodverfde trend van de nieuwe generatie; meer en meer vertrouwen in peer-recommendations van vrienden en netwerk. Advertenties, corporate websites en corporate blogs worden steeds minder vertrouwd en hebben dus minder effect. Onafhankelijke weblogs en aanbevelingen binnen ons sociaal netwerk hebben de voorkeur.

Allemaal leuk en aardig, maar geldt dit voor alle beslissingen? Natuurlijk hecht ik meer waarde aan het oordeel van mijn netwerk over een bepaalde film, een bepaald boek, of een te kopen Mp3 speler, maar dat zijn geen levensingrijpende projecten. De vraag die ik stel en die ik pas ook met Martin Kloos op diens blog besproken heb, is de volgende: vertrouwen we wel op onze vrienden als we een complex besluit moeten nemen?

De afgelopen maanden heb ik voor de UvT een onderzoek gedaan naar het internet oriëntatiegedrag van 6 vwo leerlingen (digital natives) tijdens hun zoektocht naar een vervolgopleiding. De belangrijkste meetfactor hierin was: gebruiken ze het traditionele internetkanaal (de websites van de onderwijsinstellingen) of gebruiken ze peer recommendations op sociale netwerken of artikelen op blogs/fora voor hun informatievoorziening en beeldvorming. Het verrassende resultaat: weblogs/fora en sociale netwerken scoren enorm laag op zowel attitude als intentie, de traditionele websites van de onderwijsinstellingen enorm hoog.

Vooral als we naar de verklarende factoren gaan kijken wordt de toch al opvallende uitkomst nog opvallender. Waar zelfs ik als onderzoeker het idee had dat de sociale netwerken en weblogs/fora beter vertrouwd zouden worden en zouden worden gezien als onpartijdig, bleek het tegendeel waar. Juist de websites van de onderwijsinstellingen werden gezien als uitermate betrouwbaar en relatief onpartijdig. Sociale netwerken scoorde wel veel hoger op het gebied van navigatie en visuele aantrekkelijkheid, doch deze variabelen bleken vrijwel geen enkele invloed op de uiteindelijke gebruiksintentie van het kanaal te hebben.

Middels deze resultaten durf ik de stelling in leven te roepen dat we toch naar de so called ‘experts’ van het bedrijf stappen als we informatie zoeken betreffende een aanschaf die ons leven flink kan beïnvloeden. Ik doel hiermee op het aanschaffen van hypotheken, levensverzekeringen, auto’s, opleidingen etc. Graag wil ik iedereen uitnodigen zijn/haar ervaringen te delen om een conclusie te kunnen trekken die antwoord geeft op de vraag: Geldt deze beweging voor alle complexe hoge betrokkenheidprocessen, of enkel voor vervolgopleidingen.

Note:
Het onderzoek, dat is uitgevoerd voor hogescholen en universiteiten, komt begin 2010 officieel uit. Interesse, mail me dan alvast op sjef@stepfree.nl.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven