Een groep studenten uit Duitsland, Australie en Groot Brittanie heeft recent een rapport geschreven over het twitter gedrag onder bezoekers van conferenties en events. Het rapport: “How people are using Twitter during conferences” kun je hier in zijn geheel doornemen. Je vindt er onder andere een korte beschrijving van de evolutie op het web met betrekking tot Wiki’s, blogs en micro bloggen, alvorens de onderzoeksresultaten worden beschreven. De resultaten komen voort uit een erg kleine steekproef en daarom niet geschikt om harde conclusies uit te trekken. Toch komt het onderzoek met een paar leuke resultaten.
Het onderzoek is uitgevoerd met als doel de motieven en toegevoegde waarde van tweeten bij conferenties te analyseren en begrijpen. Daarbij wordt onderscheid gemaakt in drie fases rondom een conferentie, die ook verschillen in gebruik onder organisatoren en bezoekers:
Voor de conferentie
Voor een conferentie wordt Twitter meestal ingezet om aankondigingen te doen van evenementen, workshops en keynotes. Bezoekers gebruiken Twitter om aanwezigheid aan te kondigen en met andere gebruikers informatie over bijvoorbeeld programma en verblijf te delen. Organisatoren hebben als doel een vorm van buzz rondom het evenement te creëren.
Tijdens de conferentie
Gedurende conferenties wordt Twitter door organisatoren gebruikt om last minute updates over bijvoorbeeld programma te verspreiden. Ook worden bezoekers gemotiveerd om foto’s en links naar blogposts te delen. Bezoekers hebben normaal gesproken ieder een eigen manier van Twitter gebruik. De een zal continu updates tweeten over wat op dat moment geleerd wordt, een ander zal discussies voeren.
Na de conferentie
Naderhand wordt Twitter ingezet door organisatoren voor een bedankje en nazorg. Bezoekers zullen hun reflectie op het event geven door feedback en nieuwe ideeën te delen. Ook worden blogposts over de conferentie via Twitter gedeeld.
Van de conferentiebezoekers uit het onderzoek had zo’n 95% al een Twitter account en daarvan gebruikte 67% Twitter tijdens conferenties. Uiteindelijk komt het onderzoek uit op een percentage van 75% van de bezoekers dat tussen de 11 en 20 tweets per dag plaatst en zo’n 50% dat via @ replies en direct messages discussies en gesprekken voert.
Wat eigenlijk het meest belangrijke resultaat uit het onderzoek is, is de ontdekking dat bijna de helft van de tweets simpel tekstberichten zijn. Bezoekers van het evenement gebruiken Twitter dus hoofdzakelijk om de informatie die zij tot zich krijgen direct met hun netwerk via Twitter te delen. Links naar reeds bestaande informatie werd veel minder geplaatst met een score van slechts 10% van de berichten. Wat mij betreft toont dit aan dat met snelle communicatie via Twitter het kennisniveau in je persoonlijke netwerk kan worden verhoogd en dit vervolgens tot leuke discussies kan leiden die verder gaan dan alleen de informatie tot je te nemen.
Eigenlijk zijn de resultaten uit dit onderzoek niet schokkend en helaas gebaseerd op slechts 5 onderzochte conferenties met een respons van een kleine 50 personen. Als ik naar mezelf kijk komen enkele van de resultaten uit het onderzoek wel overeen. Ik laat graag weten waar ik wel en niet naartoe ga en laat echt vernieuwende gedachten graag via een tweet aan mijn twitternetwerk weten, om vervolgens naderhand in een blogpost uiteen te zetten. Ik vraag me echter af of dit niet “slechts” representatief is voor early adopters en dat de zogenaamde late majority nog steeds hele andere statistieken zou laten zien.