Twitteren zonder dat je het weet

Nu in NederlandTwitter, wij social media mensen kunnen er maar niet over ophouden. Dagelijks heb ik aan de lunchtafel gesprekken over deze service en er gaat geen feestje voorbij dat ik niet in een discussie over Twitter beland. Ik heb er inmiddels al de meerwaarde van ingezien en gebruik het dan ook al een tijdje vrij fanatiek. Af en toe weet ik eens iemand te ‘bekeren’ om Twitter te gebruiken, of in ieder geval eens uit te proberen. De overwegende mening is echter toch vaak dat mensen het niks vinden en het maar raar vinden dat je zo maar alles over jezelf op het internet gooit. ‘Ik heb geen interessant genoeg leven daar voor’ of ‘Het is alleen maar borstklopperij’ zijn veel gehoorde quotes.

En inderdaad, Twitter is niet voor iedereen weggelegd. En het is gewoon moeilijk uit te leggen wat het nou precies is en wat je er mee kunt. De lancering van Nu in Nederland van Hyves deed me echter beseffen dat half Nederland gewoon aan het Twitteren is geslagen, zonder dat ze het door hebben. Wat zeg ik? Half Nederland? De halve social network gebruikende wereld is aan het Twitteren zonder dat ze het zelf doorhebben!

Statusupdates zijn overal
Open Nu in Nederland maar eens. Elke 5 sec. komen er 5 nieuwe WieWatWaars binnen. Een WieWatWaar is niks anders dan een statusupdate is niks anders dan een Tweet. Gebruik je Facebook? Daar precies hetzelfde, gebruikers updaten hun status regelmatig. Niet alleen handmatig, maar ze laten applicaties updates voor ze doen (uitslagen van quizes, highscores bij games etc.) wat met Facebook Connect alleen nog maar makkelijker is geworden. En ook bij Facebook zien ze de waarde van deze real time informatie in en rollen ze langzaam aan nieuwe zoekfunctionaliteiten uit. En dan hebben we nog LinkedIn, waar ook gewoon statusupdates ingebakken zitten die mensen vrij vaak gebruiken. Hoezo jongeren Twitteren niet? Ze gebruiken misschien Twitter zelf niet, maar doen precies hetzelfde zonder dat door te hebben.

FacebookStatus

Hoe komt dat toch?
Ik ben dan wel benieuwd waardoor het komt dat de dienst Twitter nog niet volledig geaccepteerd is en sommige mensen zelf een haat er voor hebben ontwikkeld, terwijl ze dezelfde functionaliteit, met een andere naam, binnen een ander social network, wel veelvuldig gebruiken. Je kunt dit hypocriet noemen, maar ik denk dat mensen het gewoon niet doorhebben. Komt het door een andere naam? Komt het omdat het binnen je eigen vertrouwde social network is? Ik weet het eerlijk gezegd niet, maar vind het eigenlijk wel enorm interessant.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven