Linkedin is natuurlijk hét zakelijke sociale netwerk, zeker voor ons Nederlanders. Diverse keren is al gezegd dat Nederlanders het meest actief zijn op Linkedin van alle landen waar het netwerk actief is. Het zal wel met ons zakelijke vernuft te maken hebben denk ik, of met de door Balkenende zo ongelukkig gekozen ‘VOC mentaliteit’. However, tot op heden was Linkedin een kanaal dat eigenlijk vooral persoonlijk kon worden gebruikt.
Nu staat je persoonlijke netwerk natuurlijk nog altijd op de eerste plek, maar ik ben wel blij dat de tot voor kort zo summiere company profiles eindelijk wat meer meerwaarde krijgen. In deze post zou ik graag een aantal functionaliteiten aan jullie voorleggen die wellicht voor je onderneming van meerwaarde kunnen zijn. Het is me namelijk opgevallen dat vrij weinig bedrijven deze mogelijkheden nog gebruiken.
Omschrijving & Specialties
Op je company profile is een van de meest voor de hand liggende mogelijkheden het invullen van je omschrijving en de daarbij horende specialties. Het lijkt een inkoppertje, maar dit wordt vaak erg slecht gebruikt. Dit korte stukje tekst dient als een elevator pitch te worden opgezet, kort en to the point! Wie ben je, wat doe je, wat zijn je USP’s etcetera.
Company updates
Al geruime tijd zijn de persoonlijke statusupdates binnen Linkedin een groot succes. Deze worden over het algemeen zeer goed gelezen en Linkedin legt er ook veel nadruk op. Ik irriteer me overigens wel mateloos aan de mensen die automatisch hun Twitter updates in laten laden in de Linkedin updates, jullie ook? Kom op mensen, wanneer leren jullie nu eens dat Twitter en Linkedin een volledig andere tone of voice hebben en dus niet als gelijk behandeld kunnen worden…maar dat terzijde! Het is ook mogelijk updates te plaatsen vanuit je company profile, die werken hetzelfde als je persoonlijke updates. Op die manier kun je interessante gegevens vanuit je bedrijf delen met je volgers.
Blogartikelen vertonen
Steeds meer bedrijven hebben, tot mijn grote vreugde, een weblog op hun website. Uit ons SMO_12 onderzoek (binnen enkele weken gelanceerd) blijkt dat bloggen in 2012 nog behoorlijk aan populariteit gaat winnen, gelukkig maar! Linkedin biedt nu de mogelijkheid de RSS feed van je weblog te koppelen aan het company profile van je bedrijf. Op die manier wordt jouw Linkedin company profile meer en meer een social media geïntegreerde social newsroom, en steeds minder een saaie statische pagina.
Producten en diensten benoemen
De mooiste functionaliteit op je Linkedin company profile is zonder twijfel de mogelijkheid subpages aan te maken voor je producten en diensten. Hoewel dit al iets langer bestaat wordt het nog vrij weinig toegepast. Je kunt zelfs per product en/of dienst een video toevoegen aan je company profile, waarmee Linkedin goed inspeelt op de groeiende behoefte aan online video.
Analytics
Je wil natuurlijk wel weten wat al je inspanningen op het company profile voor resultaat hebben. Linkedin biedt beperkte statistieken, waarin je kunt zien hoeveel bezoekers je company profile hebben weten te vinden. Het is vooral interessant de vooruitgang in de gaten te houden op het moment dat je zelf actief stappen gaat ondernemen en je company profile actief gaat promoten via andere communicatie kanalen.
Uiteindelijk komt het er natuurlijk grotendeels op aan hoeveel volgers je company profile heeft, niet enkel op de volledigheid van je profiel. Zonder volgers zijn je inspanningen deels toch wel overbodig.
Probeer je company profile daarom de communiceren via andere kanalen. Denk bijvoorbeeld eens aan de persoonlijke Linkedin profielen van de medewerkers, waar je kunt zorgen voor de juiste koppeling tussen hun current job en jouw bedrijfspagina. Maar denk ook eens aan communicatie in de email handtekening van medewerkers, de website van het bedrijf en de email nieuwsbrieven.