Nu de recessie hier is, wordt het interessant te kijken naar de invloed hiervan op marketeers. Steeds vaker klinkt de vraag of de acceptatie van sociale media en online marketing binnen marketingland nog wel op hetzelfde tempo doorgaat als eerst verwacht. Over de invoer van sociale applicaties en de invloed die de recessie hier al dan niet op heeft is pas een rapport verschenen van onderzoeksbureau Forrester.
Het rapport is verbonden aan o.a. Jeremiah Owyang en Josh Bernoff en zij hebben al enkele balonnetjes opgelaten over uitkomsten in het rapport. Het rapport is pas op 16 maart van dit jaar verschenen, dus ook de invloed van de recessie op sociale media zou hierin reeds zichtbaar moeten zijn. Toch laat Bernoff op het groundswell blog van Forrester al de volgende conclusies uit het rapport los:
- “Meer dan de helft van de interactieve marketeers neemt zich voor om meer aan sociale technologie uit te geven, slechts 5 procent neemt zich voor om minder uit te geven.” De statistieken zijn gebaseerd op 114 marketeers die sociale media gebruiken van 145 onderzochte marketeers.
- “De snelst groeiende categorieën zijn social networking, bloggen en gebruik maken van user generated content.”
- “Houd er rekening mee dat de basis van deze groei erg smal is. De marketeers in het onderzoek zijn allen afkomstig van bedrijven met 250 werknemers of meer. Driekwart van deze bedrijven spendeert nog altijd minder dan 100.000 dollar projecten met sociale technologie. Vergeleken met andere marketinguitgaven is dit nog steeds een schijntje.”
Het rapport komt met een goede reden voor deze positieve kijk op sociale media. Namelijk dat deze tools relatief goedkoop zijn en snel marketingboodschappen naar buiten kunnen brengen middels interactieve discussie en online mond tot mond. “Bovendien levert het meetbare resultaten op als gebruik ervan op een goede manier wordt aangestuurd.” Daarmee wordt goed ingespeeld op twee van de sterkste punten van sociale media, namelijk interactie en meetbaarheid. Beide op dit moment ook erg belangrijk in besluitvorming van marketeers over de invulling van de marketingbudgetten.
Tot slot zijn al enkele aanbevelingen van het rapport prijsgegeven die ik jullie hier ook niet wil onthouden:
- “Ben je een marketeer met interesse in sociale media, gebruik dan statistieken uit dit rapport om een realistisch budget te krijgen. Concentreer je vervolgens op het meten van resultaten van de inspanningen die je doet om te bewijzen dat het ook voor jullie werkt.”
- “Ben je consultant, of recent zonder baan komen te zitten, JA, dit is een groeimarkt. Maar wel een met ondertussen een grote hoeveelheid experts. Om waardevol te worden probeer je het beste te concentreren op expertise in implementatie, management, bemiddeling en meetbaarheid van sociale media inspanningen.”
- “Verkoop je technologie, concrete cases zijn een beter bewijs dat je waarde kan leveren dan claims over technologie, applicaties en functies. Als je een stuk consultancy aan kan bieden en de klant bij de hand kan nemen maak je een grotere kans klanten voor je te winnen en een plaatsje in de markt te verwerven.
De kern van de boodschap in dit rapport: “Het speelkwartier met sociale media is ondertussen wel voorbij.”