Social media is natuurlijk nog steeds enorm hot. Volgens marketingonline.nl is het zelfs DE marketingtrend van het jaar. Elk nieuw marketingkanaal (hetgeen social media natuurlijk is) moet echter stappen maken richting volwassenheid.
Een van die stappen, wellicht zelfs een van de meest belangrijke, is zonder twijfel meten. Of we het nu ROI-metingen noemen of er een andere naam aan geven, meten is belangrijk en wordt steeds belangrijker, zeker binnen de social media marketing.
Steeds meer tools (goede en minder goede) verschijnen in de markt om dit te kunnen bereiken. De techniek maakt het mogelijk dat we steeds meer kunnen meten, al blijft het kritische interpreterende oog van de marketeer voorlopig absoluut cruciaal! Ik wil enkele paramaters (meetpunten) met jullie bespreken die ik zelf als zeer nuttig ervaar voor diverse klanttrajecten:
(1) Share of voice: deze parameter, ook te omschrijven als ‘aandeel in de discussie’ omschrijft het aandeel dat je continu of in campagnetijd hebt binnen de totale discussie rondom je markt of product-/diensten categorie. Het geeft je een unieke kans te volgen of je social media inspanningen zorgen voor een stijging in aandeel ten opzichte van je concurrentie. Stel, het kwartaal voor je campagne heb je 10% share of voice, en tijdens je campagne 30% share of voice. Zeer interessante data voor jou en je management lijkt me!
(2) Onderwerpoverlap: In artikelen en binnen social media netwerken worden vaak onderwerpen gecombineerd. Tijdens campagnes en social media werkzaamheden koppel je als bedrijf ook vaak je naam aan een bepaald ander onderwerp. Het meten van de mate van overlap is erg interessant om in te schatten in hoeverre je boodschap overkomt. Even een voorbeeld: Mijn organisatie Pondres is hoofdsponsor geworden van Willem II. Middels monitoring kunnen we inschatten in hoeverre de combinatie van Pondres + Willem II door de media is opgepakt, onwijs interessant.
(3) Trend aantal artikelen: Het volgen van het aantal artikelen op bepaalde onderwerpen, en het herkennen van de trend daarin, is een basisparameter die iedereen zou moeten volgen. Hierin kun je net als bij de share of voice je stijging of daling in aandeel herkennen ten opzichte van concurrentie.
(4) Artikelcategorie: Als organisatie is het erg interessant om te achterhalen welke online ‘categorie’ het meeste over je merk of diensten schrijft. Zijn dit bronnen die over IT schrijven, of bronnen die over marketing schrijven etc. Deze parameter kan je helpen te bepalen of je gekozen positionering juist wordt opgepakt. Stel, je besluit als IT bedrijf steeds meer naar marketing te gaan omvormen, dan kun je met deze parameter achterhalen of de markt dit oppakt en zou je dus steeds meer ‘hits’ moeten zien binnen de artikelcategorie ‘marketing’.
(5) Persoonsvernoemingen: Welke personen worden het meeste online genoemd in combinatie met je merk en/of je diensten? Ook dit is erg interessant om te weten omdat het je inzicht geeft in het functioneren van bijvoorbeeld je Persvoorlichter en/of expert. Komt de persoon die je in gedachte hebt wel naar voren als influencer? Tevens geeft deze parameter je inzicht in de personen die het meeste over je merk/organisatie schrijven, ook niet geheel onbelangrijk.
Tot zo ver de huidige lijst. Er zijn nog veel meer interessante parameters, daarover geen twijfel. Zelf ontdek ik nog dagelijks nieuwe parameters in onze klanttrajecten. Voel je vrij deze lijst aan te vullen met eigen ervaringen en succesverhalen.