Personal branding vereist gemeende interesse

Personal branding is en blijft een hot item in het marketinglandschap van de komende jaren. Zeker nu er steeds meer mensen thuis zitten zonder werk neemt de interesse voor Personal branding toe. Zo merk ik bijvoorbeeld dat er steeds meer vraag naar Persoonlijke internettrainingen is binnen uitzendorganisaties.

Vaak wordt Personal branding helaas veel te onpersoonlijk aangepakt, en wordt het gebruikt als doel. Dit is niet de juiste aanpak! Personal branding is een middel om online te netwerken, geen doel op zich. Iemand die puur omdat hij/zij het moet aan Personal branding doet is verkeerd bezig. Personal branding moet dan ook geen noodzaak zijn om je carrière een lift te geven, maar is onderdeel van het totaalplaatje.

Op een van de bekendste Personal branding blogs (personalbrandingblog.com) ter wereld verscheen van de week een artikel dat omschrijft hoe je wel echt gemeend populair kunt worden binnen Social media, al vind ik de doelstelling ‘populair worden’ ook niet al te best gekozen. Hoewel op het personalbrandingblog.com vaak eindeloze lijstjes van tips opgesomd worden die weinig indrukwekkend zijn, bevatte het onderstaande lijstje zeker een kern van waarheid:

  1. Populaire mensen hebben altijd een lach in huis voor iedereen.
  2. Populaire mensen tonen gemeende interesse in anderen en wat zij hebben te zeggen.
  3. Populaire mensen noemen anderen bij naam.
  4. Populaire mensen maken het gesprek over Jou, niet over hun zelf.
  5. Populaire mensen zijn dezelfde persoon in Social media als in werkelijkheid.
  6. Populaire mensen doen wat ze leuk vinden en hebben passie.
  7. Populaire mensen zijn oprecht, en oplettend ten opzichte van anderen.

Hoewel dit natuurlijk een vrij geromantiseerde opsomming is, zit er zoals ik zojuist al zei zeker een kern van waarheid in. Ik vind zelf vooral de punten 4, 5, 6 en 7 erg belangrijk.

  • (4) Niemand luistert graag naar mensen die enkel zichzelf verheerlijken. Gemeende interesse in de ander is toch DE basis voor (online) netwerken.
  • (5) Een masker op hebben is geen succes, en gaat uiteindelijk ten koste van je populariteit. Iedereen die aan online netwerken doet kan beter compleet zichzelf zijn.
  • (6) HET belangrijkste onderdeel van Personal branding! Je moet passie uitstralen en overbrengen op de mensen om je heen. Alleen dan zal men je onthouden.
  • (7) Transparantie is een van de basisregels van Personal branding. Ben oprecht, en altijd oplettend ten opzichte van de situatie en gevoelens van anderen.

Conclusie: een goed personal brand vereist gemeende interesse in je vakgebied en zeker ook in je omgeving!



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven