Social media begint meer en meer door te dringen tot de Nederlandse bedrijven, een mooie constatering. Inmiddels is meer dan de helft van de Nederlandse bedrijven in het bezit of in ontwikkeling van een strategie waarin social media een gestructureerde rol speelt. Het hebben van een gedegen strategisch kader, zoals ik in mijn nieuwe whitepaper beschrijf, is vooral van belang om jezelf continu scherp te houden, jezelf de juiste vragen te stellen en niet in de valkuilen te vallen die social media voor je hebben uitgezet.
Op het moment dat een strategie is ontwikkeld lopen veel organisaties tegen een tweede drempel aan, namelijk het structureel beheren en optimaliseren van je social media kanalen. Zeker nu steeds meer bedrijven de stap naar implementatie zetten komt dit probleem boven drijven. Vaak zetten organisaties social media vooral in om tijdelijke campagnes te promoten en valt de interactiviteit daarna stil. Het opnieuw activeren van de volgers bij een volgende campagne kan dan erg lastig zijn.
Om aan mijn eigen klanten en relaties duidelijk te maken dat juist het structureel beheren van je social media accounts aan de hand van een gedegen contentplanning van cruciaal belang is, heb ik een nieuw grafisch model ontwikkeld, genaamd het ‘Social Media Glue Model’. Dit model benadrukt mijn statement dat het structureel beheren van je social media kanalen als lijm kan dienen binnen je marketingkalender.
Het model kent 3 belangrijke aspecten die ik zal proberen te verduidelijken:
(1) Ten eerste is er de basis, je social media netwerk (SMN). Dit is de groep volgers die je bedrijf heeft op diverse social media platformen. Deze structurele basis kun je onderhouden en uitbouwen middels een goede contentplanning waarin staat beschreven welk soort relevante content je gaat aanbieden, hoe je om gaat met interactie en welke acties je eventueel op de social media kanalen wil gaan uitvoeren.
(2) Het social media netwerk (SMN) rondom je organisatie kun je met de juiste contentplanning dus structureel laten groeien. Echter, ik merk bij veel projecten dat wanneer je een goede koppeling maakt tussen je contentplanning en je marektingcampagnes (in het model C1, C2, C3, C4), het social media netwerk rondom je bedrijf telkens een boost krijgt. Wellicht zak je na je campagne weer iets terug, doch de basis is wel degelijk vergroot. Als je een goede relevante contentplanning hebt zul je het gros van de nieuwe relaties kunnen behouden. Dit verschijnsel benoem ik als tweede belangrijke aspect van het Social Media Glue Model, campagnes versnellen het opbouwen van je social media netwerk.
(3) Het derde en laatste aspect binnen dit model dat ik graag wil benadrukken is de versterkende waarde van je social media netwerk (SMN) op het succes van je campagnes. Bij steeds meer relaties zien we dat hun marketingcampagnes sneller en succesvoller worden opgepakt door consument en media, omdat ze een steeds groter wordend social media netwerk rondom hun bedrijf hebben opgebouwd. Eigenlijk is het ook heel logisch: als je basisnetwerk groter is, komen je nieuwe boodschappen (campagnes) natuurlijk veel sneller over.
De voorgaande 3 aspecten vormen samen het Social Media Glue model, dat op tal van bedrijven van toepassing kan zijn. Het beschrijft een probleem waar veel organisatie mee worstelen: wat is de balans tussen kortlopende campagnes en social media beheer en hoe kunnen beide elkaar helpen of versterken?