Met beide benen op de grond; social media kost bloed zweet en tranen!

Wie met beide benen op de grond blijft staat komt niet ver, dat is de boodschap die Loesje ons meegeeft….en wie durft er een uitspraak van Loesje in twijfel te trekken? Niemand toch? In zekere zin treft deze uitspraak de kern, zonder af en toe te dromen en risico’s te nemen kom je als bedrijf niet waar je moet komen. Ook binnen de internetmarketing en social media marketing is dit natuurlijk van toepassing. Zonder aan de slag te gaan kom je er nooit!

Toch is gezien de hype die aan social media is gehangen vorig jaar, een gezond stukje nuchterheid ook niet mis. Social media is niet het eenvoudig te bereiken walhalla van de nieuwe marketingwereld. Het is KEIhard werken en weten wat je doet en vooral voor wie je het doet.

Vorige week kwam ik enkele punten (social media realities) tegen van Bart de Waele, een begenadigd strateeg. Deze punten zette mij aan het denken en ik kreeg er gelijk allerlei ideetjes bij. Die ideetjes heb ik hieronder een flink uitgewerkt. Niet om jullie te ontmoedigen, maar wel om een rem te zetten op een te snel ontwikkelende hype.

(1) Niemand leest je blog
Een blog wordt niet in een dag gemaakt en actief. De eerste weken/maanden wordt je blog nog niet veel gelezen, volharding is het credo. Zonder relevante content die de lezer nergens anders kan vinden en zonder mogelijkheden om je lezers te binden (nieuwsbrief/RSS) gaat je blog überhaupt niet gelezen worden.

(2) Je Twitter is slaapverwekkend
Ja, je Twitter is slaapverwekkend. In geval van een inhoudelijk weblog kom je er nog prima mee weg om puur nieuwe blogposts te tweeten, maar als bedrijf gaat dat verhaal niet op! Enkel nieuwe projecten of corporate nieuws plaatsen is boring, dan gebruik je Twitter als zendmedium. Wederom, relevante tweets en relevante contentmeldingen PLUS een proactieve manier van persoonlijke benadering.

(3) Je Linkedingroep is nutteloos
Linkedingroepen irriteren me enorm. De meer ‘onafhankelijke’ groepen bevatten tegenwoordig vrijwel enkel SPAM (uitzonderingen daar gelaten). Ook als jij vanuit je bedrijf start met een thematische Linkedingroep, pas dan op voor externen die gaan spammen. Daarnaast zijn Linkedingroepen vaak enorm passief. Dit komt aan de ene kant door beperkte functionaliteit van Linkedin, maar vooral ook door beperkte relevante content en een gebrek aan communitymanagement. Neem een voorbeeld aan de Open Coffee Breda groep van het bedrijf Stripe, zo hoort het! Een slim initiatief dat goed wordt vormgegeven…online EN offline.

(4) Je community (Ning) blijft stil
Wat voor je Linkedingroep geldt, geldt in meerdere mate voor je eigen community op bijvoorbeeld Ning. Een eigen platform opbouwen kost je nog meer tijd en moeite dan gebruik maken van bestaande netwerken. De kansen om er echt je eigen ‘plekje’ van te maken zijn echter ook groter, net als de mogelijke pay-off. Je zult de gebruiker moeten trekken en behouden met TOPcontent, TOPservice/reactie en TOPcommunitymanagement. Lees alles over communitymanagement op het gelijknamige weblog.

(5) Je viral zal geen viral worden
Het maken van een viral is in geen enkel geval een garantie dat die ook werkelijk de viral status zal bereiken. Dit hangt ten eerste af van de mogelijkheden die je hebt om te ‘seeden’. Zonder een basis kan de viral niet gaan rollen. Daarnaast is de ‘doorstuurfactor’ van enorm belang. Stel jezelf de vraag: ‘Zou ik dit zelf doorsturen naar mijn vrienden?’ Zo niet, dan zal de viral waarschijnlijk niet gaan slagen. Laat dit artikel een inspiratie zijn.

(6) Je klanten gaan geen user generated content genereren
Niet elk type klant gaat zorgen voor user generated content! Heb je te maken met een doelgroep die geen ‘creator’ is op het web, dan wordt dit een vrijwel onmogelijke opgave. Let dus goed op, stel je verwachtingen af op de doelgroep. Een bewijsje dat bepaalde groepen wel degelijk kunnen genereren zie je bij de Zeeman Uberstoere Boxers Hyve.

(7) Je medewerkers gaan je niet helpen
Dacht jij je medewerker zomaar te kunnen inzetten voor social media activiteiten? Dat kan nog weleens fors tegenvaller. De medewerker zal het al snel zien als ‘weer extra werk buiten werktijd’ hetgeen je dus niet wilt. Draagvlak is hierbij de cruciale factor, en dat is enkel te bereiken met veel passie en vooral het faciliteren van je medewerker om dergelijke activiteiten IN werktijd uit te voeren. Jazeker…in werktijd!

(8) Niemand wil je ‘vriend’ worden
Niemand wil zomaar ‘vriend’ worden van een merk, of dat merk moet natuurlijk van nature al enorm ‘ cool ‘ zijn. Kortom, vriendjes maken is niet eenvoudig en afhankelijk van de waarde die je weet te bieden aan de consument. En alleen waarde is ook niet voldoende, het moet waarde zijn die ze nergens anders kunnen halen in die vorm. Pas DAN, en wederom met goed communitymanagement, kun je vriendjes gaan maken. Niemand gaat vriendjes worden als een geen duidelijke waarde en/of doel is.

Dat waren voorlopig mijn punten. Voel je vooral vrij daar in de comments nog andere puntjes aan toe te voegen.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven