Dutch Bloggies stopt want ‘de sociale media zijn veel hipper’ zo kopt de Volkskrant (26-11-2010). De gloriejaren van bloggen zijn voorbij en er is geen plaats meer voor blogawards. Is dit wel terecht?
De Volkskrant schrijft dat bloggen over zijn hoogtepunt is. ‘De zolderkamerbloggers zijn een uitstervend ras geworden’. Hier ben ik (dit schrijvend op mijn kleine kamertje) het totaal niet mee eens. Blogsites zijn inderdaad door de jaren heen enorm veranderd. Vroeger was het nieuw en hip, terwijl nu heel veel mensen bloggen, of dit nu voor werk of persoonlijk gebruik is. Daarbij zijn de bloggers van toen ‘volwassen’ geworden. Ze hebben zich verder ontwikkeld en zijn professioneel gegaan. Maar elke keer starten er nog nieuwe blogsites en bloggers vanuit hun zolderkamertjes om te laten zien wat zij aan kennis hebben en via het web vergaren. Meindert Bussink schrijft in zijn artikel “Bloggen is…” over wat bloggen hem nog elke dag brengt. En hij is daarin heus de enige niet. Bloggen is veranderd, ja zeker, maar niet het zal niet uitsterven.
Geen Dutch Bloggie meer omdat de prijs niet langer relevant is? In het verleden werden voor de prijs vaak dezelfde mensen genomineerd, en daarbij waren bloggers die allang professioneel waren gegaan. Moet je een blogger nog wel een prijs geven als deze met zijn blog een goed inkomen verdient? Als hij inmiddels journalist is geworden of een boek heeft geschreven? Ik vind van niet. Maar de prijs uitdelen aan amateurbloggers, als wissel-bokaal (je mag niet meestrijden als je het jaar daarvoor hebt gewonnen?) zou bloggen verder stimuleren.
Volgens Jeroen Mirck (voorzitter van Dutch Bloggies) gaat het amateurbloggen door op sociale media en kunnen er in plaats van blogawards beter social media awards uitgereikt worden. ‘Het momentum is verschoven naar sociale media’. Dat social media hip is kan, denk ik, niemand ontkennen. Er zijn vele cursussen, boeken en bedrijven die zich hierop richten. Heel terecht ook want social media is hip, maar zeker geen hype. Het is een nieuwe manier van communiceren met mensen. Maar wat communiceer je dan precies in die sociale media? Het draait uiteindelijk om de inhoud, om de content. Op sociale netwerken worden ervaringen gedeeld via tekst, video en foto. Dit is de nieuwe versie van de amateurblogger vindt Mirck.
De Volkskrant beweert dat de kennisblogger uitwijkt naar Twitter. Als blogger gebruik ik Twitter, ja dat klopt, om zoveel mogelijk mensen te attenderen op mijn zojuist geschreven blog! Twitter wordt gebruikt om in korte berichten informatie te verspreiden naar grote hoeveelheden mensen, maar is niet geschikt om uitgebreid in te gaan om deze informatie. In een tweet kan je kort een gedachte melden, het is een blog waar deze verder uitgewerkt wordt. Daarom verwijzen veel tweets dan ook naar blogs. Twitter en in het meer algemeen sociale media zijn dus niet vervanging van maar versterking voor informatieverspreiding waar ook het bloggen onderdeel van is. Waarom kopt de Volkskrant dan dat de gloriejaren voorbij zijn?