Ideas worth spreading

ted_logoDe slogan die velen van jullie misschien kennen van TED. Een non-profit organisatie die tot doel heeft het delen van informatie. Het delen van informatie is ook de kern van de nieuwe media en ik wil dan ook graag even stil staan bij deze organisatie maar vooral bij het concept.

TED organiseert sessies waar mensen kunnen luisteren naar anderen die iets te vertellen hebben. Mensen die nagedacht hebben over de dingen die ze doen en dit graag met de rest van de wereld willen delen. Niet delen om er direct geld mee te verdienen maar om anderen te laten delen in de rijke informatie die zij bezitten. Ik zelf vind dit een prachtig idee en ik denk ook dat dit het beste visitekaartje is voor nieuwe media. Door organisaties zoals TED worden wij de zender van informatie. Wij mogen ons verhaal doen. Mensen die nog niet veel op hebben met de nieuwe media en social media zoals Hyves, Facebook en Twitter willen overtuigd worden.

Vaak wordt de nieuwe media nog afgedaan als raar en voor techies. De vraag is waarom mensen dit vinden. Komt dit omdat er te weinig mensen in hun omgeving er gebruik van maken? Nee dat denk ik niet. Het komt omdat ze de meerwaarde er niet van zien. Ik hoef toch niet te weten wat een ander doet? Het beantwoorden van deze vraag zal niet gelijk komen maar in stappen. Het delen van bookmarks lijkt voor veel mensen nietszeggend, maar voor veel anderen is het een rijke bron van informatie om meer kennis op te doen. Dit is echter vaak een te grote stap vanaf de traditionele media, bijvoorbeeld de kranten.

We zitten in een overgangsfase en naar mijn mening vullen organisaties zoals TED deze fase in. Informatie waar mensen naar zoeken en waar snel van duidelijk is wat wij er aan hebben. Laten we hopen dat sessies zoals TED ze organiseert nog lang blijven bestaan en dat ze er voor zorgen dat de overstap van de traditionele naar de nieuwe media er stukken kleiner door wordt. Persoonlijk wil ik nog 1 TED film eruit lichten. Een bedrijf wat statistieken verzamelt uit traditionele media om hier vervolgens wiskundige berekeningen uit te halen die een voorspellend karakter gaan krijgen. In deze sessie wordt ingegaan op de oorlogsvoering in oa Irak. Erg interessant verhaal!



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven