Of het nu over Social media of communitymarketing gaat, communicatiemedewerkers en marketeers krijgen er rillingen van als het besproken wordt. En dan heb ik het nog niet eens over het nerveuze geschuif waar je mee te maken krijgt als je begint over Web2.0.
Communicatiemedewerkers en marketeers worden enorm nerveus gemaakt door de vele presentaties en artikelen die ze lezen over Social media & Online communities. Ze worden nerveus van de vele gehypte woorden (Web2.0, Twitter enz.) waar ze absoluut geen vinger achter kunnen krijgen. De meeste hebben best interesse, maar krijgen steeds vaker het beknelde gevoel dat ze de boot missen, en worden dus nerveus en paniekerig.
Wel, lieve mensen, ik heb nieuws! Je mist niks, want er verandert in de basis niet veel. Wat offline geldt, geldt vaak ook voor online en andersom. Voorbeeld: Als je naar een netwerkclub gaat dan ga je niet agressief je diensten verkopen, dus waarom zou dat in een online netwerk (community) anders zijn….? Kijk maar naar de dramatische klikratio’s van banners in Online communities, dat werkt niet…! In een sociale omgeving ga je niet keihard de verkoper uithangen, zowel offline als online.
Het absolute basisprincipe van marketing, het creëren en leveren van waarde voor je klant, verandert helemaal niet. Moderne internettechnologie stelt je juist in staat beter te achterhalen naar welke waarde je consument op zoek is. Kortom: Social media is absoluut geen bedreiging voor het vakgebied marketing, juist een kans!
Veel communicatiemedewerkers en marketeers schijnen nog niet te beseffen dat Social media hun leven makkelijker maakt in plaats van moeilijker, en dat ze de dialoog met de doelgroep en de interactie op het internet als kans moeten zijn en niet als bedreiging. Een van de problemen is dat Online marketeers met hun technische verhalen en hypes deze angsgevoelens enkel versterken, waar ze deze beter zouden kunnen temperen.
Wat wel belangrijk is om duidelijk te maken is dat de rol van een marketeer WEL verandert is. Waar de basisprincipes gelijk blijven, zorgt de komst van het sociale internet er wel voor dat de marketeer veel meer een oriënterende, zoekende functie krijgt, waarbij hij of zij vooral bezig is met het scannen van customer-to-customer conversaties, om daar vervolgens op in te springen. Dit is een fundamentele cultuurverandering ten opzichte van de ‘oude’ marketingwereld waarin de marketingafdeling het imago en de identiteit al vooraf vaststelde.
De moraal van dit verhaal: Communicatiemedewerkers en marketeers van Nederland, gebruik je gezond boeren verstand, en ga niet denken dat de mens drastisch verandert door de komst van Social media, of dat de marketingprincipes compleet anders worden. De verschuiving naar het sociale internet is een feit, maar zie dit alsjeblieft als een kans en niet als een bedreiging. Probeer je intern binnen het bedrijf hard te maken voor de vereiste cultuurwisseling, en maak gebruik van de inbreng van je consument.