Jochem te Wierik is een 17 jarige scholier die het internet is gaan verkennen en er inmiddels niet meer van is weg te slaan. Naast trouw Twitteraar leest Jochem regelmatig Bijgespijkerd.nl. Voor hem was dat een van de redenen om een gastpost te schrijven waarin hij zijn ervaringen op school deelt. Bedankt Jochem!
De laatste maanden komt ik het steeds vaker tegen, de nieuwe media. Echter is dit op scholen, althans bij mij op school, nog niet helemaal doorgedrongen tot de directie en leraren. Ook de leerlingen zijn er nog niet zo gek veel mee in de weer. Wel is me opgevallen dat in de afgelopen twee maanden +/- 30 leerlingen zijn gaan twitteren. Waarom dringt het dan nog niet door bij de leraren en directie?
Velen onder ons zullen weten dat er op middelbare scholen altijd de zogenoemde ‘studie-uren’ zijn. Dit zijn dus gewone lesuren waarin je al je huiswerk kunt maken, kunt leren voor je mondelinge presentatie, of gewoon uit pure verveling achter de pc op spele.nl kunt rondneuzen. Veel leerlingen doen dat laatste. Waarom? Het huiswerk maken ze voornamelijk in de les, of thuis. wanneer ze weer zo’n studie uur hebben wordt er dus niks uitgevoerd. Vragen stellen zijn in deze uren wel mogelijk, maar als de leraren dan aan anderen les geven word dit allemaal een beetje lastig, want ik neem aan dat de docenten niet de hele tijd lastig gevallen willen worden.
Over dit onderwerp is het één en al vragen in mijn hoofd. Is het voor docenten te moeilijk om bijvoorbeeld een Twitter-account aan te maken? Of dat ze zich aanmelden voor een forum waarop ze leerlingen kunnen helpen? Waarom komt er überhaupt voor veel scholen geen forum waar men buiten de lessen om contact met elkaar kan houden? Waarom moeten leerlingen altijd na een lesdag nog naar een leraar gaan voor een afspraak om een KT of SET in te halen? Dit kan toch makkelijk via Twitter, en dan heb ik het nog niet eens over de mogelijkheid tot DM’en (Privébericht).
Is het voor de leraren zo dat ze zichzelf té oud vinden voor het gebruik van de nieuwe communicatie mogelijkheden? Kan, echter zijn er ook leraren die net met hun opleiding klaar zijn, zoals mijn huidige wiskunde leraar, die rond de 25 jaar is. Of zal het komen doordat ze zich liever niet op deze manier op de kaart willen zetten, in de hoop dat ze geen dingen twitteren die leerlingen of omstanders niet mogen weten.. Het lijkt mij allemaal een beetje ver gezocht.
Wat ik wel moet vermelden is dat één ding vernieuwd is sinds afgelopen jaar. Er is nu een leerlingen platform bijgekomen genaamd It’s Learning. Hier kunnen leraren op hun eigen ‘plein’ mededelingen en teksten plaatsen in plaats van deze uit te delen in de les. De leerling kan het dan allemaal zelf nalezen en/of uitprinten. Een hele vooruitgang zou je zeggen, ook omdat er gewoon een mail en berichten systeem in verbouwd zit. Echter is niks minder waar aangezien de leraren er zelf niet actief op zijn, behalve het feit dat ze er af en toe wat informatie op zetten, worden berichten etc. niet beantwoord.. Willen ze het dan écht niet !?
Zelf twitter ik sinds Maart 2008, en ik heb in die tijd veel dingen bijgeleerd. Leuke mensen leren kennen, en her en der kom je er zelfs een tegen in het echt. Ik heb in deze periode ook veel geleerd van anderen. En mede door het twitteren ben ik er achter gekomen dat ik na mijn examenjaar, wat dit jaar is, een opleiding met Media wil doen!
Nu ik mijn zegje heb gedaan ben ik erg benieuwd naar jullie mening? Hoe denken jullie over nieuwe media op middelbare scholen? Handig of niet handig? Zouden ze er meer aan mee moeten doen? Of vinden jullie de huidige en tevens oude methode beter? Ik ben erg benieuwd naar jullie mening.