Functioneringsgesprekken op basis van YouTube

In tijden van economische malaise staat de arbeidsmarkt onder druk. Met name de kranten maar ook de online vacaturebanken hebben het zwaar door de teruglopende vacatures en budgetten. Toch blijft het vinden van goed personeel ook in tijden van economische neergang een moeilijke zaak. Leuke gemotiveerde en capabele werknemers zijn moeilijk te vinden en veel werknemers hebben helaas achterin de rij gestaan bij het uitdelen van motivatie, werklust en gezond verstand. 

Werknemers werven via YouTube

Goede werknemers moet je koesteren dat weet elke goede werkgever. Dit werd bij mij weer eens bevestigd toen ik vandaag op YouTube wat filmpjes zat te bekijken. Ik kwam op een wervend filmpje terecht voor een teamleider voor Albert Heijn . De volgende omschrijving stond erbij:

“Als teamleider in één van onze winkels zorg je dat jouw team goed draait. Het gaat dan om het functioneren van je team en je teamleden zelf, maar natuurlijk ook om de samenhang met andere teams en de hele winkel. Heb je nog maar weinig ervaring met leiding geven? Geen probleem; talent en een klein beetje ervaring is al een goed begin. Bij Albert Heijn zijn er tal van mogelijkheden om je leidinggevende kwaliteiten te ontwikkelen.”

Een filmpje dat klaarblijkelijk bedoeld is ter inspiratie voor jonge medewerkers met de ambitie om door te groeien. Kortom gemotiveerde medewerkers die de potentie hebben om meer uit hun functie te halen. YouTube is natuurlijk een uitstekend kanaal om de jonge doelgroep te bereiken.

Medewerkers posten ook

Mijn interesse werd al gauw gewekt door de andere filmpjes die gepost stonden. Merendeels geregisseerd door medewerkers van de Albert Heijn zelf. Zeer vermakelijk is het filmpje hoe je efficiënt een vrachtwagen lost , hoe je super snel vakken vult en hoe een medewerkster van de Albert Heijn haar werk ervaart . Al snel wordt duidelijk dat je als Teamleider bij Albert Heijn er een behoorlijke kluif aan hebt om te zorgen dat je team goed draait.

YouTube is gevuld met talrijke filmpjes van medewerkers die onder werktijd lol trappen. Soms onschuldig maar soms ook wat minder onschuldig . Soms met naam en toenaam van de organisatie en soms anoniem. Van slapende medewerkers onder werktijd  tot het voor de gein losmaken van spullen op een pallet .

Vroeger bleef alles binnenskamers

Vroeger bleven dit soort geintjes onder werktijd binnenskamers maar nu posten je medewerkers het op YouTube en is het over heel de wereld te zien. Dus ook je klanten kunnen het zien. En hoe leg je uit dat je die order niet hebt uitgeleverd vanwege drukte terwijl je medewerkers constant filmpjes posten met allerlei ongein? Nog erger hoe leg je uit dat er onvoorzichtig met de spullen van de klant wordt omgegaan? 

Imagoschade

Natuurlijk zijn dit twee voorbeelden die niet zo snel voor zullen komen. Immers je klant heeft hoogwaarschijnlijk wel wat beters te doen dan YouTube af te struinen naar filmpjes over je organisatie. Maar heb je er wel eens bij stilgestaan wat er gebeurt als een filmpje gemaakt door een medewerker een regelrechte hit wordt op YouTube? Je imago kan hiermee ernstige schade toegebracht worden.

Bestaan hier eigenlijk draaiboeken voor?  Ik denk dat het voor veel bedrijven een eyeopener is wanneer ze op YouTube hun bedrijfsnaam intoetsen en dan eens rustig bekijken wat er zoal langskomt. Het levert in ieder geval genoeg stof tot bespreken op bij de volgende functioneringsgesprekken.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven