Forrester: Groei in gebruik social technology gaat vrolijk door

Sinds het publiceren van het boek ‘The groundswell’ drie jaar geleden, houdt Forrester het gebruik van social media nauwgezet in de gaten middels de zogenaamde Technographic onderzoeken. Ook dit jaar is geen uitzondering.

Forrester maakt zoals reeds bekend gebruik van een ladder aan gebruiksgradaties, van inactives (non-gebruiker van social technology) tot aan creators (makers van social content). Wat geconcludeerd kan worden uit het onderzoek van 2009 is dat het aantal creators en collectors nog maar erg traag gegroeid is in de US. Het aantal critics (en dan met name op fora) is zelfs gelijk gebleven of in sommige gevallen gedaald.

Wat wel enorm gegroeid is zijn het aantal joiners en spectators. Met name de enorme groei van Facebook heeft hieraan bijgedragen. Het aantal spectators (kijkt en leest van alles via social media) is gegroeid tot zo’n 73%, hetgeen bewijst dat social media behoorlijk mainstream geworden zijn en zichzelf dus als ‘blijvertje’ bewezen hebben.

Zoals wel vaker wordt de nadruk in de rapporten van Forrester gelegd op de Amerikaanse markt. Toch zijn er ook interessante data uit Europa bekend, waaruit blijkt dat we nog steeds flink achterlopen met de acceptatie van social technology. 40% van de onderzochte Europeanen is nog steeds inactief, ten opzichte van 18% in de US.

Wat een mooie constatering is voor ons kleine kikkerlandje, is dat wij op plaats 1 staan samen met Zweden betreffende het gebruik van social technology in Europa. De Italianen hebben echter de meeste creators, en de Engelsen maken het meeste gebruik van social networks.

Hieronder het verloop van internetbetrokkenheid in de US van de afgelopen jaren:
social media acceptatie

Bron: Forrester blog



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven