YouTube is een van de beste voorbeelden van hoe groot Social media is, en hoe breed het gedragen wordt. Per minuut wordt er op YouTube maarliefst 18 uur aan video ge-upload !! De videosite, die in 2006 Door Google voor 1,65 MILJARD!! werd gekocht en waar iedereen zijn of haar video kan delen, maakt zelf echter al jaren verlies.
Ik merk regelmatig onder mijn doelgroep dat men de kracht van YouTube wel ziet, maar toch niet weet hoe er mee omgegaan moet worden, en hoe het voor bedrijfsmatige doeleinden ingezet kan worden. YouTube kan voor enorm veel zaken worden ingezet, maar ik heb zelf een hekel aan enorme lijstjes met ’50 YouTube tips’, of ‘100 Twitter toepassingen’. Vandaar dat ik hier enkel een aantal toepassingsmogelijkheden zal bespreken, laten we het behapbaar houden!
Online Recruitment
YouTube wordt nog zeer weinig ingezet voor het werven van nieuw personeel. Zo doet het leger bijvoorbeeld niks met alle beschikbare filmpjes uit de geschikt-ongeschikt reeks, die vaak veel leuker zijn dan die op TV. Dat zegt Bas van de Haterd, expert op het gebied van Online recruitment. Bas verteld dat een succesvolle wervingsfilm vooral ballen moet tonen, iets wat meestal niet gebeurd. Recruitment moet een beeld geven van de sfeer in je bedrijf, als die saai is is dat dodelijk. Een goed voorbeeld van hoe het WEL moet is volgens Bas de wervingsvideo van het bedrijf Rhinofly.
Viral marketing
YouTube is de laatste jaren een van de krachtigste tools gebleken voor het creëren van een viral effect. Geen viral meer zonder YouTube zou je bijna zeggen. Dit viral effect kan onder andere dienst doen bij productlanceringen, digital storytelling, contests en/of het pluggen van TVreclames. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar deze viral van Xtravel.
Embedding
YouTube is gratis, hetgeen uploaden van filmpjes om ze vervolgens middels embedcodes op andere locaties te plaatsen zeer interessant maakt. Denk bijvoorbeeld aan het plaatsen van YouTube filmpjes op je corporate website of weblog. Tevens zijn deze embeds zeer geschikt voor plaatsing op Sociale netwerken.
Branding
Ook voor het verkrijgen van extra merkimago kan YouTube ook ingezet worden. Zo kun je bijvoorbeeld testimonials van je klanten plaatsen, of diverse kennissessies opnemen. Tevens kan YouTube gebruikt worden voor het vertonen van succesvolle projecten. Check dit voorbeeld van Yourzine, betreffende een project voor Eneco.
Productlanceringen
Heb je een nieuw product, een nieuwe dienst of publicatie, dan kan YouTube een ideaal kanaal zijn om dit aan te kondigen, als bedrijf of als persoon. Bekijk bijvoorbeeld deze presentatie van Cor Hospes voor zijn nieuwe boek.
Kennisdeling
Natuurlijk kun je de video’s op YouTube ook gebruiken voor kennisdeling. Je kunt hierbij denken aan zowel kennisdeling binnen je bedrijf, maar natuurlijk ook aan kennisdeling naar je klanten en relaties toe. Zo is het een optie instructivideo’s te maken voor bijvoorbeeld softwarepakketten.
Let er echter wel op, ook voor deze Social media tool geldt dat plaatsen alleen NIET voldoende is, hetgeen helaas wel vaak gedacht wordt. Een succes maken van dergelijke acties vereist constante deelneming, monitoring en activatie. Je zult de snowball middels het activeren van je eigen community op gang moeten helpen, maar dat duwtje in de rug hoeft niet eens zo groot te zijn.