Een snufje Twitter en een theelepel Hyves

Vanochtend las ik een artikel van DutchCowboys over hoe social media experts het alleen maar moeilijker maken voor bedrijven om te beginnen met social media. De schrijver van het artikel vond dat experts alles in één keer willen, terwijl bedrijven nog bezig zijn de basis te ontdekken. Het bekende fenomeen van in één keer willen rennen ipv eerst kleine stappen nemen. Terwijl ik dit las moest ik opeens denken aan mijn passie voor koken en hoe dat hiermee overeen komt.

Nu zie ik je denken “Wat heeft koken nu in hemelsnaam te maken met social media strategieën?”

Ingrediënten, technieken en recepten bij het koken

Bij koken heb je ingrediënten, basistechnieken en volledige recepten. Een voorbeeld van een basistechniek is bijvoorbeeld het maken van een roux, een basissaus. Deze roux kan vervolgens gebruikt worden voor allerlei verschillende sauzen, soepen of ragouts. Zo kan je van een roux een bechamelsaus voor in de lasagne maken of een gebonden aardappelsoep. Een recept is een specifieke volgorde van technieken en ingrediënten om een bepaalde uitkomst te krijgen.

Ingrediënten, technieken en recepten bij in de social media

Ook bij social media strategieen zijn er zowel ingrediënten, technieken als recepten. Een ingrediënt is bijvoorbeeld Facebook, of Twitter, of WordPress, maar ook Google Analytics. Oftewel een ingrediënt is dus een tool, een middel. De technieken zijn de manieren waarop deze tools worden gebruikt, voor bijvoorbeeld marketing, klantenservice of communicatie.  Het recept is hoe deze basistechnieken en middelen worden ingezet om voor een specifiek bedrijf een specifieke uitkomst te krijgen.

Ingrediënten vs. recepten

Maar daar houdt de vergelijking dus nog niet op, want in het artikel wordt gezegd dat bedrijven nog bezig zijn met de ingrediënten terwijl de experts de volledige recepten willen koken.

Als je leert koken, begin je ook niet puur alle losse basistechnieken en ingrediënten te leren gebruiken, maar kies je uit wat belangrijk is. Je pakt een recept en gaat daar de technieken bijleren. Als je gebruik maakt van een social media expert – al haat ik deze term maar dat is voor een andere keer – kan deze je een specifiek recept aanleveren om een bepaald doel te halen. Dan is het natuurlijk wel van belang dat de technieken en ingrediënten die daarbij nodig zijn, bekend zijn.

Laat de kok het recept ontwikkelen en je leren koken

Wat ik dus eigenlijk wil zeggen is dat het volgens mij bijzonder nuttig is om iemand te hebben (intern of extern) die zich kan richten op social media als onderdeel van het grote beleid en een strategie kan uitstippelen. Zorg er alleen voor dat deze persoon ook vervolgens de losse ingrediënten en technieken weet uit te leggen en te leren aan andere werknemers en er de tijd voor genomen wordt om dit onder de knie te krijgen.

Een goede kok word je niet in één dag, enorm goed in het gebruik van social media voor je bedrijf lukt evenmin in een dag. Maar met passie en inzet kom je er zeker!



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven