We vragen ons allemaal af waar internet ons vertrouwde marketingwereldje naartoe gaat slepen. Niemand weet het precies, velen denken het te weten. Ik ben wel de laatste die beweerd deze kennis in huis te hebben, maar ik wil toch graag een poging doen (uiteraard met getrachte onderbouwing). ‘Het toekomstige marketinglandschap is een PR landschap!’
Waarom PR?
PR gaat over relaties, relaties draaien op sociaal gedrag. Kortom, PR heeft alles in zich waarop het internet zich momenteel ontwikkeld. De steeds maar stijgende populariteit van Sociale media maken hardcode marketing steeds lastiger en public relations steeds interessanter.De marketeer van de toekomst moet zich dan ook steeds meer richten op het faciliteren, opzetten en onderhouden van relaties met de merkomgeving, oftewel, pure PR! Eigenlijk kun je concluderen dat Social media en Online PR op veel vlakken zelfs synoniem zijn. Laat me dit toelichten met enkele voorbeeldjes:
- PR is een imagotool, geen directie verkooptool. Hetzelfde geldt voor Social media. Sociale omgevingen zijn totaal ongeschikt voor het beoefenen van direct sales, doch zeer geschikt voor het werken aan reputatie en imago.
- PR is gebaseerd op relaties, veelal sociale relaties. Social media zijn ontstaan vanuit exact die doelstelling en behoefte.
- Bij PR ben je op zoek naar influencers en ambassadeurs binnen de doelgroep die kunnen werken aan het imago van je organisatie. Binnen Social media marketing is het ook zeer belangrijk influencers en brandambassedors te vinden onder de leden uit je doelgroep.
- Tal van Social media marketingtools, zoals webcare, reputatiemanagement,communitybuilding, co-creatie etc. zijn in wezen pure PR mechanismen.
Meer dan Free Publicity!
Maare……Online PR, dat is toch een chique term voor het verkrijgen van wat Free publicity op blogs en in Sociale netwerken? WRONG! In mijn visie is Online PR velen malen breder. Alles wat te maken heeft met het onderhouden van relaties met je omgeving valt onder PR, een hoop dus! Ik denk hierbij onder andere aan Reputatiemanagement / Webcare / Free publicity / Word of mouth / Communitymarketing / Brandcommunities / Co-creatie / Online customerservice etc. etc. Snap je nu waarom ik zojuist Social media een synoniem van Online PR noemde…?
Mijn visie op de toekomst van marketing is dus een steeds grotere rol voor PR en dan met name Online PR. Laat ik wel even duidelijk maken dat marketing natuurlijk nooit volledig op zal gaan in PR. Zoals jullie waarschijnlijk inmiddels wel weten ben ik een groot voorstander van combinaties tussen offline, online, nieuw en traditioneel! Er is nooit sprake van of-of, maar altijd van en-en.