Van de week zag ik een tweet langskomen van een grote internationale ‘social media expert’ – laten we maar niet opnieuw de discussie over experts aanwakkeren – die zei dat Twitter, Facebook, Google+, LinkedIn etc helemaal niet anders waren maar hetzelfde. Het ging tenslotte om de mensen. Ik reageerde hierop dat social media uiteindelijk wel verschillend waren, juist vanwege die mensen. De mensen in je netwerk zullen verschillen per medium en je content en je gedrag zullen daar afhankelijk van zijn.
Het antwoord deed mij echter wel versteld staan; hij zei namelijk op elk medium overal hetzelfde gedrag te vertonen. Ik denk dat sociologen deze persoon graag zouden willen onderzoeken, want het is toch een geweldige ontdekking: de 1e persoon in millenia die vaste gedragspatronen doorbreekt en overal hetzelfde is! 😉
Rollen
Een mens neemt vele rollen aan, als kind van, broer/zus van, verzorger/ouder van, collega van, vriend van, etc, etc. Dit werd in vele decennia van gedragsonderzoek aangetoond, oa door Goffman in ‘The Presentation of Self in Everyday Life’. Hij beschrijft in zijn onderzoek hoe iedereen zichzelf op bepaalde manieren over laat komen, afhankelijk van met wie we zijn. We laten sommige delen van onze persoonlijkheid goed naar voren komen en verbergen andere op basis van verwachtingspatronen; we nemen (onbewust) een rol aan.
Gedrag op het web
Deze rollen zijn ook te vinden op het web. Al voor het social web werd door Sherry Turkle bewezen dat men ook op het web rollen aanneemt. Dat waren soms hele duidelijke rollen, zoals mannen die er voor kozen om op het web door te gaan als vrouw of de rol aannemen van monster in een spel.
Maar ook zonder deze veranderingen van uiterlijk besloten mensen toch een bepaalde rol aan te nemen afhankelijk van de groep waarin zij zich bevonden. Wat dacht je van de onderzoekers die als eerste op het web zaten en daar dus juist ook hun academische achtergrond vooral naar voren lieten komen, of de chatters die vooral vrolijk en als allemansvriend wilden over komen.
Social web
Met de komst van het social web zijn misschien sommige van deze mogelijkheden wat moeilijker geworden – het zou mij nu toch echt wel wat moeite kosten als ik mij voor zou willen doen als man waar ik dat als tiener zonder problemen kon doen als ik niet lastig gevallen wilde worden – toch neemt men ook op het social web rollen aan. Je plaatst andere info op Facebook voor je vrienden, dan je op LinkedIn toont aan je businessconnecties. En op die ene dronken tweet na, probeer je meestal een bepaald beeld van jezelf te tonen op Twitter 😉
Mens vs gedrag
Dus onze ‘social media expert’ zag één belangrijk ding over het hoofd in zijn bewering dat alle tools hetzelfde zijn. Hoe belangrijk mensen ook zijn in social communicatie – zonder hen was er tenslotte geen communicatie – er zijn vele verschillende tools beschikbaar vanwege de verschillende rollen die wij als mens willen kunnen aannemen tegenover de mensen in ons netwerk.